CENTRE COURT 21 ONLINE KENNISPORTAL Een andere opvallende uitkomst van het onderzoek was dat 78 procent van de verenigingen de komende jaren ondersteuning wil ontvangen van de KNLTB op verschillende aandachtsgebieden, zoals ledenwerving en -behoud, juridisch advies, vrijwilligerszaken en accommodatievraagstukken. Mede daarom wordt later dit jaar een speciaal online kennis- en informatieportal voor verenigingen in gebruik genomen dat als verlengstuk van Centre Court zal fungeren. Alle bij de KNLTB aanwezige kennis over de tien belangrijkste aandachtsgebieden zal (op termijn) op dit platform inzichtelijk worden gemaakt, inclusief door verenigingen aangeleverde best practices en veelgestelde vragen. Daarnaast kunnen verenigingen via het platform met de verenigingsadviseurs en met elkaar in contact treden om kennis te delen en elkaar verder te helpen. t TENNISVERENIGING TIE-BREAKERS Best geschrokken is Robbert Schmidt, al dertien jaar actief binnen het Amsterdamse TV Tie-Breakers en tot eind vorig jaar voorzitter van de club, van de uitkomsten van de Verenigingsmonitor. Hoewel hij sommige zorgen van zijn collega-bestuurders herkent, gaat het zijn club voor de wind. “We hebben geluk. Nee, het is eigenlijk geen geluk, maar een uitkomst van bewust beleid’’, zegt hij over de bloeiende vereniging. Graag wil hij wat ‘tips & tricks’ delen. Tie-Breakers is een jonge vereniging. De club werd pas in 1995 opgericht en dat merk je. De Amsterdammers zijn niet bang voor vernieuwing. De club heeft ongeveer 1.200 leden en altijd staan er mensen op de wachtlijst. Graag zou de vereniging de negen gravelbanen in Zeeburg, Amsterdam-Oost, uitbreiden tot twaalf omdat het met name ’s avonds erg druk is op de banen. Naast de buitenbanen beschikt Tie-Breakers over een hal met drie banen. De club heeft alles in eigen beheer. TIPS & TRICKS idee hebben, dan krijgen ze vaak een mandaat en budget van het bestuur. Uiteraard moet er wel een goed (financieel) plan zijn, maar dan steunen we zo’n idee ook. Zo houd je mensen enthousiast.’’ GEEN TOPDOWN MENTALITEIT De leden maken de vereniging, zegt Schmidt. Dat is een van de successen van zijn club. Er heerst geen top down-mentaliteit waarbij het bestuur bepaalt. De club investeert veel in de sfeer. Vanaf dit jaar worden mensen, als ze zich aanmelden, verschillende keren (telefonisch) benaderd. Daardoor worden ze meteen opgenomen in de vereniging, maar in die gesprekken wordt ook gevraagd waar hun specialiteiten liggen en wat ze voor de vereniging zouden kunnen en willen doen. Dat wordt bijgehouden en als er een klus te doen is, worden daar de juiste mensen bij gezocht. “Zo gaf een jurist aan dat we hem gerust mogen bellen als we vragen op dat gebied hebben. En veel mensen vinden het leuk om af en toe te tuinieren of te schilderen. Korte klussen op afroep willen mensen echt wel doen, zolang ze zelf kunnen bepalen wanneer ze die doen.’’ Tie-Breakers heeft geen tekort aan vrijwilligers. “Als leden een goed GUNSTIGE CONTRACTEN MET LEVERANCIERS Schmidt erkent dat het lastig is goede sponsors te vinden, zeker in deze tijd. Bedrijven letten immers op de centen. Hij benadrukt echter dat je als tennisvereniging bedrijven wat te bieden hebt. Dan praat hij niet over bord- of shirtsponsoring, maar met name over gunstige contracten met leveranciers. “Wij sluiten contracten voor drie tot vijf jaar af met leveranciers van frisdrank, bier, tennisballen, enzovoort. Dan is de leverancier minstens een paar jaar verzekerd van omzet en wij krijgen daar een goede prijs en sponsoring voor terug.’’ Maar hoe zit dat met kleine verenigingen, die niet zulke grote afnemers zijn? Schmidt: “Werk samen met buurverenigingen. Tennisclubs, of andere sportverenigingen. Samen kun je wel groot afnemen.’’ PARTNERSHIP MET GEMEENTE Een andere belangrijke partner kan de gemeente zijn. Veel clubs zien de gemeente als vijand, ervaart Schmidt. Huren stijgen, subsidies nemen af. “Maar je kunt heel goed samenwerken.’’ Zeker omdat gemeenten vanaf 2015 verantwoordelijk worden voor het jeugdbeleid. Veel gemeenten hebben bewegen (voor de jeugd) hoog op de agenda staan. Schmidt raadt verenigingen aan goed naar de beleidsplannen van hun gemeente te kijken. “Vaak kun je voor veel dingen subsidie of steun krijgen, ook in deze tijd. Je moet alleen goed zoeken.’’ TieBreakers realiseerde bijvoorbeeld samen met de gemeente Amsterdam twee minicourts naast het complex van de club. De gemeente betaalde deze, maar Tie-Breakers zorgt voor rackets, ballen en het onderhoud, zodat kinderen, maar ook volwassenen, in de wijk gratis in aanraking kunnen komen met tennis. “Dat heeft onze binding met de wijk, waarin ook veel allochtonen wonen, versterkt.’’ Ook werkt de club samen met scholen in de omgeving. De club verhuurt de banen en de hal voor lessen, waaruit Tie-Breakers inkomsten genereert. Bovendien leren de kinderen de tennisclub kennen, waardoor ze misschien ook willen gaan tennissen. FLEXIBEL LIDMAATSCHAP In de Verenigingsmonitor geeft een deel van de clubs aan te experimenteren met andere vormen van lidmaatschap. Zo biedt 37 procent een studentenlidmaatschap, 27 procent een familielidmaatschap en drie procent een knipkaart. Bij Tie-Breakers kunnen studenten overdag tegen een gereduceerd tarief spelen en ook heeft de club dalkaarthouders. Ook zij mogen op niet drukke tijden tegen een lager lidmaatschapsgeld spelen. Een nieuwe suggestie zou kunnen zijn om van oktober de ‘bedrijfstennismaand’ te maken. Tie-Breakers overweegt partnerschappen aan te gaan met bedrijven, zodat na afloop van het reguliere tennisseizoen het personeel kan kennismaken met tennis. VIJFJARIG BELEIDSPLAN Schmidt erkent dat de huidige tijd een lastige is voor veel verenigingen, maar denkt toch dat er kansen liggen. “Het belangrijkste is, naast investeren in de sfeer op je club, om een beleidsplan te maken. Waar wil je staan over vijf jaar en hoe wil je dat bereiken? Zet die stip op de horizon en denk in kansen, niet in problemen!’’ Pagina 20

Pagina 22

Heeft u een artikel, invender of digi clubmagazines? Gebruik Online Touch: sportblad digitaal bladerbaar uitgeven.

CENTER COURT | nummer 1 2014 Lees publicatie 33Home


You need flash player to view this online publication