CENTRE COURT 29 “WAARDEVOL LIDMAATSCHAP HEEFT EEN PRAKTISCHE EN EEN EMOTIONELE COMPONENT” Sarah Sladek, auteur van The end of membership as we know it. in staat bent een oplossing voor hun wensen en problemen te vinden. Betrek ze in een omgeving waarin je in die behoeftes voorziet, zodat ze zich happy voelen bij het lidmaatschap. Waardevol lidmaatschap heeft dus een praktische en een emotionele component”, schrijft Sladek in haar recentste boek. PRAKTIJK Dat klinkt mooi, maar hoe pak je dat in de praktijk aan? Sladek begint bij het benoemen van de drie voornaamste drijfveren van de generaties X en Y: de mogelijkheid om leiding te geven, om iets te leren en de kans om ‘een verschil’ te kunnen maken en iets relevants (maatschappelijk of commercieel) tot stand te kunnen brengen.” Kort en goed: leden van beide generaties zijn alleen geïnteresseerd in het lidmaatschap als het hen persoonlijk en professioneel baat, evenals hun directe omgeving. Sladek: “Succesvol verenigingslidmaatschap houdt in dat het jongeren helpt bij het vinden van een baan, of het verdienen van geld en dat het ze vertrouwen geeft in de toekomst. De eerste stap op weg naar verandering is dat verenigingen jongeren bij het besturen betrekken. Denk niet dat je er bent door er één twintiger bij te betrekken. Nee, maak de bestuursomgeving aantrekkelijk, geef nieuwe technologie een plaats en schrap die lange vergaderingen. Ouderen zijn daaraan gewend, maar vooral de generatie Y heeft een veel kortere aandachtsspanne, ze willen graag snel to the point komen. Zó kunnen ze iets leren, wijzer worden. De jongere generaties zijn, anders dan de babyboomers, namelijk niet groot geworden met de zekerheid van een baan. Daardoor vragen ze zich constant af: What’s in it for me?” TIPS & TRUCS Dit betekent dus dat verenigingen hun hele bestuurswijze, hun evenementen, marketing en alle ander facetten moeten overdenken. “Zorg dus dat je de dialoog met jongere generaties kunt aangaan. Je kunt niet volstaan met een website, dat is niet meer dan een stilstaand billboard. Nee, je moet bouwen aan een online gemeenschap.” In haar boek biedt Sladek een aantal praktische tips & trucs bij het bouwen van zo’n community. Stel om te beginnen de missie vast die je als vereniging wil uitdragen. Die missie draag je vervolgens uit door storytelling: er is elke dag nieuws te melden dat jouw vereniging, jouw sport, aangaat. Wees daarbij niet bang om de controle op te geven. Zoals je in het gewone leven niet kunt voorkomen dat mensen achter je rug om over je praten, kun je dat online ook niet vermijden. Dat is ook niet erg. Wijs wel een leider aan, iemand die het overzicht houdt bij het opbouwen van een online community. Want: “You can’t build a great city without a mayor.” En, om niet verdwaald te raken in de online jungle, is het verstandig om bij de opbouw van online omgeving de juiste expertise in te huren. Al deze inspanningen zorgen natuurlijk niet direct voor een omslag. Ledenwinst is niet in een handomdraai tot stand gebracht. “Het zal een paar duren voordat je succes hebt met zo’n nieuwe aanpak. De generatie X is moeilijk te bereiken als je van ver komt, de generatie Y nog moeilijker. Het probleem is echter dat de huidige generatie bestuurders denkt: ‘het zal mijn tijd wel duren. Ik zit nog een paar jaar op mijn post, en dan mogen anderen het probleem oplossen’. Dat kan desastreuze gevolgen hebben.” DURVEN VERANDEREN Er zijn trendwatchers die voorspellen dat onze directe omgeving nog veel meer geautomatiseerd en gedigitaliseerd zal worden dan nu al het geval is. Zij voorzien een wereld waarin je de deur niet meer uit hoeft om te sporten, waarin het verschil tussen de fysieke en virtuele wereld LEZERSaanbieding Bestel Lid waarom? Waarom zou ik? nu voor slechts €19,95 en betaal geen verzend- en administratiekosten. Bestellen kan op www.sportsmedia.nl (o.v.v. Centre Court). verdwijnt. Zodat je je vanuit je huiskamer in een sportstadion kunt wanen en je je realtime kunt meten met de beste sporters. In zo’n wereld is elke sportvereniging een overbodig, antiek verschijnsel. Sladek ziet dat vooral als een slap excuus om je niet de inspanningen te getroosten die nu nodig zijn, want “people will still need people”. “Mensen zullen elkaar willen blijven ontmoeten. Elke vereniging heeft toekomst, hoe de technologische ontwikkelingen er ook uit zullen zien. Ze moet alleen wel durven veranderen.” t Pagina 28

Pagina 30

Voor drukwerk, online handleidingen en clubmagazines zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw maandbladen.

CENTER COURT | nummer 1 2014 Lees publicatie 33Home


You need flash player to view this online publication