kwam de NOS met een nieuwe huisstijl, inclusief decor. Een week lang was de kritiek niet van de lucht. Daarna was iedereen gewend aan het nieuwe uitzicht. “Veranderingen zijn vaak moeilijk voor mensen”, zegt Lebbink. “Nieuw is eng. Daarom moet je er voorzichtig mee omgaan.” Booms: “Het proces heeft langer geduurd dan normaal. Je merkte dat de KNLTB secuur te werk wilde gaan. Als we iets nieuws hadden, gingen de bond ermee naar de stakeholders. De KNLTB wilde iedereen mee hebben. Daardoor heeft het wat langer geduurd.’’ STIJLBOEK Met alleen een nieuw logo was het werk trouwens niet klaar. Bij het logo hoort een nieuwe huisstijl. Alle toekomstige communicatie, of het nu een poster, website, brief of ledenpas betreft, zal in een bepaalde stijl worden gemaakt. Daarom heeft The USP Company rond beide mogelijke logo’s een heel stijlboek ontwikkeld, zodat de KNLTB en haar leveranciers die stijl in alles kunnen doorvoeren. “In alle communicatie moet de identiteit van de KNLTB en de dynamiek van tennis naar voren komen. Je moet zelfs een eigen beeldtaal vinden voor de gebruikte fotografie”, zegt Lebbink. Ook krijgt de KNLTB een nieuw lettertype. Of eigenlijk twee. In het logo komen de letters KNLTB terug. Daarvoor pasten Lebbink en Booms een bestaand lettertype aan. Zo lijkt de ‘e’ nu op een tennisbal, werden de letters ronder en de pootjes wat afgesneden. Dit lettertype zal niet worden gebruikt voor brieven en op de website. Daar zijn de letters te rond voor. Lebbink: “We hebben een paar honderd lettertypes voorbij zien komen en uiteindelijk een bijpassende gevonden.” Zijn bedrijf ontwierp geen totaal nieuw lettertype. “Dat kost heel veel tijd en is veel te duur. Alleen banken doen dat’’, zegt hij grijnzend. AANJAGER Het nieuwe logo is bijna een feit, maar de KNLTB beseft heel goed dat de bond er daar niet mee is. Schumacher: “Het logo staat symbool voor de veranderingen waar we voor staan. Daar zijn we mee begonnen door het schrijven van het strategisch marketingplan. Alleen een nieuw logo zegt niets.” Volgens Lebbink kan het nieuwe logo een aanjager van de veranderingen zijn. “Een nieuwe visuele identiteit straalt uit dat er iets verandert of gaat veranderen. Je onderstreept ermee wat je wilt uitdragen, naar verenigingen, sponsors, leden en naar het personeel.” De presentatie van het logo is voor Schumacher dan ook geen eindpunt van een traject, maar een begin. “Het is een onderdeel van de veranderingen. Het is niet zo dat je even een nieuw logo neemt en dat dan het lek boven is. Was het maar zo eenvoudig. Het straalt wel uit dat we hard aan het werk zijn, dat willen we ook laten zien. t “EEN NIEUWE VISUELE IDENTITEIT STRAALT UIT DAT ER IETS VERANDERT OF GAAT VERANDEREN” RON LEBBINK INTRODUCTIE Als het nieuwe logo er straks is, zal het even duren voordat het beeldmerk de hele tenniswereld heeft veroverd. Nieuw briefpapier is zo gedrukt, het bord boven het bondsbureau zal ook niet moeilijk te vervangen zijn. Binnenkort lanceert de KNLTB een nieuwe website; de websitebouwers die daar aan werken, werden vooraf op de hoogte gesteld van de komst van een nieuw logo. “Daar hebben ze rekening mee gehouden. Beide mogelijke logo’s zijn in te passen in de nieuwe website’’, vertelt Robert Jan Schumacher. De kleding van de nationale teams van volgend seizoen is een puntje van zorg. “Eigenlijk moeten we dat nu bestellen. Gelukkig krijgen we uitstel, tot het nieuwe logo bekend is. We willen natuurlijk wel dat iedereen er straks netjes in het nieuw bij loopt.” Op andere terreinen voorziet hij wel vertraging. Zo hebben veel clubs vlaggen met het logo van de KNLTB erop. “Die zullen echt niet meteen van de parken verdwijnen. Het zal even duren voordat iedereen aan het nieuwe beeldmerk gewend is en de clubs het logo overal hebben overgenomen. Dat is niet erg. Het oude logo heeft bijna een eeuw goed dienst gedaan. We hopen dat we van het nieuwe logo ook een hele lange tijd plezier hebben.” GEFASEERDE 21 Pagina 20

Pagina 22

Scoor meer met een webwinkel in uw boeken. Velen gingen u voor en publiceerden verenigingsbladen online.

CENTER COURT | nummer 2 2014 Lees publicatie 34Home


You need flash player to view this online publication