JOCHEM MYJER CABARETIER EN SPORTVISSER Hij doet briljante imitaties (van onder meer Willibrord Frequin, Piet Paulusma en Herman van Veen), trekt volle theaterzalen en behoort tot de absolute top van het Nederlandse cabaret. Maar Jochem Myjer (37) is naast cabaretier ook een hardcore sportvisser! Sportvisserij Nederland nodigde Jochem en zijn vismaat Bob uit om een dagje te vissen vanuit de boot. Als we ’s ochtends vroeg bij de trailerhelling arriveren, zien we alleen Bob met zijn visspullen staan. “Jochem is er ook al, maar die is vast begonnen”, wijst Bob op zijn vismaat die druk vanaf een kribkop met kunstaas staat te smijten. Even Geduld Aub! – de titel van Myjers succesvolle show waarmee hij op dit moment door het land toert – gaat in dit geval dus niet op. “Hij is bloedfanatiek, maar daar kom je vandaag nog wel achter”, zegt Bob veelbetekenend. Bijtanken Als we even later de rivier op varen, zit Jochem zichtbaar te genieten. Myjer: “Er gaat gewoon niets boven een lekker dagje vissen!” Niet veel later geven ook Willibrord Frequin en Dominee Gremdaat hun visie op de visdag, als Myjer ons spontaan op een paar van zijn vele imitaties trakteert. “Die zitten nog een beetje in mijn systeem na drie voorstellingen op rij. Normaal gesproken zou ik vandaag even heel rustig aan doen, maar in het geval van een visdag maak ik graag een uitzondering.” Hiermee doelt Myjer op het medisch herstel van de tumor in zijn ruggenmerg die 2,5 jaar terug bij toeval werd ontdekt. Drie engeltjes Die tumor resulteerde in een dertien uur durende operatie, die tot zijn grote opluchting succesvol verliep. “Het was flink schrikken, maar gelukkig heb ik drie engeltjes op mijn schouder. Geestelijk ben ik gewoon de oude, maar mijn lichaam is nog steeds herstellende. Aanvankelijk was ik vanaf mijn borst tot m’n tenen verlamd, nu heb ik alleen van mijn knieën naar beneden toe weinig tot geen gevoel.” Dat hij alweer op het podium staat, noemen zijn artsen een medisch wonder. “Je moet er niet aan denken, maar het had ook heel anders kunnen aflopen.” De ongewone stilte die daarna in de boot valt, wordt abrupt doorbroken als Jochem wild opspringt. “Beet!” “Legendarisch!” Nabij een kribkop heeft iets zich vergrepen aan Jochems kunstaas. Een grote snoekbaars misschien? Als even later een fraaie baars bij de boot verschijnt, is de pret er niet minder om. “Yes! Legendarisch! Yes! Whooooo!” Jochem is door het dolle heen en zijn vreugdekreten schallen over het water. Zonder enige aarzeling pakt hij de stekelige vis uit het water, om er trots mee te poseren voor de camera. Daarna krijgt de baars snel zijn vrijheid weer terug. “Geloof me jongens: als je een tumor hebt gehad, weet je dit soort dingen opeens véél meer te waarderen.” Vissen, spelen Als kind viste Myjer al veel. “Als kleine aap was ik al veel aan de waterkant te vinden. Door mijn ADHD was ik een druktemaker, maar in het vissen vond ik rust. Toen ik later een woonboot had, moést er bijna permanent een hengel in liggen, zelfs als ik ’s nachts terugkwam van een optreden. Nu ik een gezinnetje heb doe ik dat niet meer, maar als ik op tournee ben, vis ik overdag altijd wel een paar uurtjes. Een ander gaat de sportschool in of een uurtje joggen, voor mij is vissen dé manier om me weer helemaal op te laden voor de show die ik ’s avonds geef.” Ambassadeur Door zijn passie voor het sportvissen is Jochem Myjer een ideale ambassadeur voor de hengelsport. Zo was hij onlangs te gast in het RTL7-programma Studio Vis TV, waar hij vertelde dat het vissen hem hetzelfde adrenalinegevoel geeft als een optreden en zelfs beweerde dat hij “iedereen enthousiast kan maken voor het vissen”. Bij Sportvisserij Nederland zijn we daar van overtuigd! Joop Bongers, directeur van Sportvisserij Nederland “Sporten is gezond. Het geeft energie. Het is genieten van jezelf en van het leven. Sportvissen is één mogelijkheid. Spannend ontspannen in de natuur, vaak al in de sloot voor je huis. De Nationale Sportweek is een ideaal moment om eens kennis te maken met de sportvisserij. Voor adressen van de hengelsportvereniging bij jou in de buurt, zie www.sportvisserijnederland.nl.” FOTOGRAFIE: SANDER BOER nationalesportweek.nl 31 Pagina 30

Pagina 32

Heeft u een lesmateriaal, blue berry of digi-gidsen? Gebruik Online Touch: artikel bladerbaar maken.