Laat je sportclub niet in zIJn hemd staan Onder deze titel is NOC*NSF afgelopen najaar gestart met een campagne de sportclubs te helpen (financieel) gezond te blijven of te worden. NOC*NSF speelt hiermee in op verschillende maatschappelijke ontwikkelingen die het bestaan van de sportclub raken. Het gaat om bezuinigingen bij de overheid en dus stijgende kosten voor clubs, dalende sponsor- en kantine-inkomsten, een toenemende maatschappelijke vraag en, last but not least, de veranderende behoefte van de consument. Dit vraagt om actie vanuit de sport. Het uitgangspunt daarbij is dat openstaan voor vernieuwing en verandering eerder leidt tot succes dan dat vasthouden aan het verleden dat doet. Die vernieuwing start met een goed inzicht in de behoefte! De behoefte aan sport is nu en ook in de komende jaren hoog en zelfs toenemend. De sportparticipatie was nog nooit zo hoog als in 2014 en door de voortdurende zoektocht van Nederlanders naar gezondheid en belevenissen, zal de behoefte aan sport en sportief bewegen alleen maar verder toenemen. De vraag is wel: Hoe speel je daar op in als sportclub? Ledenbehoud is de makkelijkste weg naar meer leden. Als je de behoefte centraal stelt, moet je de tevredenheid en de behoefte ook zelf peilen bij je eigen leden. Hoeveel clubs doen dat structureel? Als je dan toch bezig bent, kun je ook informeren naar de behoefte van de direct betrokkenen van de leden (ouders, familie, vrienden, et cetera). Ook is het slim om aan je omgeving (organisaties in de buurt, de gemeente) te vragen welke behoefte zij hebben. Na deze inventarisatie is de volgende stap de uitkomsten te gebruiken om je huidige aanbod aan te passen of om nieuw aanbod te creëren. En wees daarbij vooral ook creatief: Als jonge vaders de voetbalcompetitie steeds moeilijker kunnen combineren met de drukte thuis, waarom dan niet starten met maandelijkse 7 tegen 7-toernooien? Als de moeders van de F’jes aan hun fitheid willen werken, waarom zou je dan geen hardlooptrainer van de plaatselijke atletiekclub vragen om op de club trainingen te verzorgen? Als eenzaamheid een groeiend probleem is in de wijk, waarom ga je dan geen bridgelessen voor eenzame ouderen organiseren in je kantine? Op deze manier is er wat mij betreft een mooie toekomst weggelegd voor sportclubs en zijn clubs wellicht nog wel van een groter belang voor de samenleving dan vroeger. En ook komt het met die begroting en jaarrekening dan wel goed. De Sportweek is een ideaal moment om een frisse start te maken met iets nieuws. De communicatiekracht van de lokale Sportweek is een duwtje in de rug. Ideaal dus om juist in die week op basis van de behoefte in die wijk, nieuw aanbod te introduceren. Hoeveel sportclubs gaan dit jaar deze handschoen oppakken? Erik Lenselink nationalesportweek.nl 5 Pagina 4

Pagina 6

Scoor meer met een webshop in uw vaktijdschriften. Velen gingen u voor en publiceerden archief online.

Sportactiviteitenboek 2015 Lees publicatie 39Home


You need flash player to view this online publication