CENTRE COURT 25 “Van nieuw geworven leden die niet actief bij evenementen worden betrokken, is na drie jaar slechts 54% nog lid” De verenigingen moeten er ook zeker voor zorgen dat een werkgroep het project aanpakt en niet alle taken op het bord van de voorzitter terechtkomen. “Dat is een bekende valkuil. De voorzitter moet een commissie of projectgroep in het leven roepen en die moet het werk doen. En wij moeten goed monitoren hoe dat verloopt bij de clubs. Daar ligt zeker een taak voor ons.” BEHOUD STEEDS BELANGRIJKER Ledenwerving en ledenbehoud worden in tenniskringen vaak in één adem genoemd, maar het zijn wel degelijk twee verschillende aandachtsgebieden. Nadat nieuwe leden op de club zijn gearriveerd, moeten ze immers ook blijven. Toen enkele jaren geleden bleek dat de ledenaantallen terugliepen en verenigingen zich realiseerden dat actie vereist was, richtten velen zich vooral op de werving van nieuwe leden om het ledenaantal in een relatief korte tijd op te krikken. De Verenigingsadviseurs leggen echter vaak uit dat ledenwerving zonder goed beleid voor ledenbehoud vrijwel altijd verspilde moeite is. Giethoorn: “In de workshops kwam ook heel duidelijk naar voren dat de nadruk veel meer dan vroeger moet komen te liggen op goed beleid ten aanzien van ledenbehoud. Dat onderwerp hing er vroeger eigenlijk maar een beetje bij.” Die tijd is voorbij. Inmiddels stimuleert de KNLTB bij verenigingen de oprichting van een commissie nieuwe leden die toeziet op begeleiding van nieuwe aanwas. “Behoud moet geborgd zijn voordat werving aan de orde komt”, luidt de stelling van Giethoorn. “Eigenlijk is het behoud van leden tegenwoordig zelfs belangrijker dan werven. Bij sommige doelgroepen is werving niet het grootste probleem. Kijk bijvoorbeeld naar schooltennis, dat levert een behoorlijk aantal nieuwe leden op. Maar als je niet nadenkt over hoe die leden te behouden, hoe ze op te vangen, lopen ze een jaar later zomaar de deur uit. Het standpunt van de KNLTB is ook echt dat je vóór werving heel goed moet hebben nagedacht over behoud. Bij verenigingen die dat niet doen, leidt al het werk uiteindelijk tot tegenvallende cijfers en veel negatieve energie. De cijfers zijn algemeen bekend. Van nieuw geworven leden die niet actief bij evenementen worden betrokken, is na drie jaar slechts 54% nog lid.” CONTACT MET LEDEN Onderzoek heeft uitgewezen dat nieuwe leden zich verloren kunnen voelen op een tennisvereniging. Ze moeten actief worden benaderd om deel te nemen aan activiteiten op de club en zo nieuwe mensen leren kennen, ondervinden hoe leuk het is om te spelen en gemotiveerd raken om met inmiddels bekende clubgenoten vaker de baan te betreden. Het onderhouden van het contact met nieuwe leden en ze vragen naar hun ervaringen is een taak voor de nieuwe leden-begeleider. “Want die moet eigenlijk elke vereniging hebben”, zegt Schenk. “Nieuwe leden moeten door de nieuwe begeleider proactief benaderd worden en gevraagd worden naar hun wensen en verwachtingen. Vervolgens moet goed in kaart gebracht worden wie nog weinig mensen kent en dus meer betrokken moet worden bij de club om plezier in de sport te houden.” Dat geldt overigens ook voor bestaande leden. Ook in dat opzicht zijn voor de verschillende doelgroepen projecten te bedenken om de binding met de vereniging en het enthousiasme te vergroten en leden zo te behouden voor de club. En ook voor deze groep geldt dat regelmatig spelen en betrokken worden bij evenementen leidt tot minder opzeggingen. Bovendien herhaalt de bond regelmatig dat het verstandig is vertrekkende leden te vragen naar hun beweegreden. Met die informatie kunnen verenigingen in de toekomst hun voordeel doen. De onderwerpen ‘behoud nieuwe leden’ en ‘behoud bestaande leden’ hebben beide een eigen stappenplan op centrecourt.nl, net als projecten als het stratentoernooi, schooltennis en tennis met een kennis. De blauwdrukken liggen er en clubs kunnen direct concreet aan de slag. Toch is alleen uitgebreide theorie niet voldoende om te slagen, weten de Verenigingsadviseurs. “De vrijwilligers die met deze onderwerpen aan de gang gaan, moeten een bepaald enthousiasme aanwakkeren. Ze moeten zorgen voor positieve energie, nieuw elan. Als dat lukt, is er heel veel mogelijk.” t Kijk op Centrecourt.nl voor de succesvolle ledenwerfactie van TC Vijfhuizen en meer Best Practices op het gebied van ledenwerving en ledenbehoud. Pagina 24

Pagina 26

Voor brochures, online edities en drukwerk zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw drukwerk.

CENTER COURT | nummer 1 2015 Lees publicatie 40Home


You need flash player to view this online publication