korte berichten berichten NEW? is Zombies, Run! (Zombiesrungame.com). Met Zombies, Run! word je achternagezeten door zombies. Om te overleven moet je overlevingspakketten verzamelen door hard te lopen. Via voice commands hoor je de zombies en krijg je aanwijzingen van andere overlevenden. Eenmaal veilig thuis aangekomen kun je de overlevingspakketten gebruiken om de basis (je eigen huis) virtueel uit te breiden. FANS ONTWERPEN SHIRT VIA FACEBOOK De fans van Olympique Marseille konden aan het begin van dit voetbalseizoen via Facebook het nieuwe shirt ontwerpen. Uit de ruim 60.000 aanmeldingen werden de dertig beste gekozen, waarop fans vervolgens konden stemmen. De Facebook-app MiTeam is ontwikkeld door kledingsponsor adidas. De fans van de Spaanse voetbalclub Sevilla kunnen voor 25 euro met een kleine foto van twee bij twee millimeter op de achterzijde van het shirt staan. Omdat de foto’s per speler verschillen, vertegenwoordigt ieder shirt een potentiële waarde van 75.000 euro. heden. Stel dat een fan langs de fanshop loopt, dan krijgt hij direct een melding dat het nieuwe uitshirt binnen is. In de Verenigde Staten hebben ESPN en Foursquare een samenwerking om stadions op bepaalde dagen te koppelen aan de wedstrijd die dan gespeeld wordt. De clubs hebben hier (zelfs als venue-houder) geen regie over. LOCATION BASED SERVICES ZETTEN IN OP ERVARINGEN Location Based Services [apps die gebruikmaken van de locatie waar de gebruiker zich op dat moment bevindt, red.] willen meer en meer deel gaan uitmaken van de ervaring die een persoon op locatie beleeft. Zo heeft Foursquare ‘Radar’ geïntroduceerd. Deze nieuwe feature zendt een bericht wanneer de gebruiker in de buurt komt van een venue uit zijn to-do-lijst of als er vrienden in de buurt zijn. Voor sportorganisaties biedt dit veel mogelijkhet gebied van sociale media. Door actief te twitteren, een eigen hashtag te gebruiken en via YouTube het laatste nieuws uit de sportmarketingwereld te brengen, heeft hij zijn afstudeerplaats bemachtigd. OPVALLEN MET JE EIGEN SOCIALEMEDIASTRATEGIE Voor veel (aankomende) sportmarketeers is het vinden van een baan, stage- of afstudeerplaats in sportmarketing een lastige opgave. Hoe val je dan op? Dat vroeg sportmarketingstudent Stephan Cleary uit Ierland zich ook af en hij bedacht zijn eigen strategie op TWITTER DO’S AND DON’TS DO’S Aantrekkelijke welkomstpagina Monitor de resultaten Reageer op vragen Gebruik apps Zichtbaarheid andere sociale media DONT’S Autolink met Twitter Onduidelijke profielfoto Promotioneel gebruiken FACEBOOK DO’S AND DON’TS DO’S Wees relevant Interactie Deel unieke content Gebruik foto’s Experimenteer DONT’S Iemand anders laten twitteren Twitter-stilte Provoceren 21 Pagina 20

Pagina 22

Scoor meer met een webwinkel in uw catalogussen. Velen gingen u voor en publiceerden edities online.

Sportnext editie 1 | winter 2012 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication