innovatie Interessant om te zien is dat de strijd door de opkomst van de smartphones en de slimme applicatie RunKeeper ondertussen bijna geheel is verplaatst naar de met internet verbonden apps op de smartphone. Zowel Nike als adidas biedt nu apps aan van zijn digitale sportplatform. Met de lancering van de SPEED_CELL-chip afgelopen augustus staan de twee sportplatforms, adidas miCoach en Nike+, voor het eerst tegenover elkaar in deze digitale sportstrijd. adidas richt zich met de lancering van de SPEED_CELL-technologie echter op een compleet ander segment binnen de sport: sporten die vanuit de basis een sterk wisselende intensiteit hebben, zoals voetbal en tennis. Deze focus vraagt niet alleen om een totaal andere manier van meten (360 graden kunnen registreren is bijvoorbeeld een absolute must), maar ook om een totaal andere manier van activeren. Wat zijn de kenmerken van beide platforms en waar liggen de verschillen? WORDT ADIDAS MICOACH VOOR INTERVALSPORTEN WAT NIKE+ IS VOOR DUURSPORTEN? Nike+ is een platform voor hardlopers, dus gericht op de individuele sporter. Het is bedoeld om deze belevenis een sociale dimensie te geven en om te meten wat er gebeurt tijdens het lopen. Hoewel Nike dit niet hardop zal zeggen, is de kwaliteit van de gemeten data ondergeschikt aan het design, het gebruikersgemak en de sociale waarde van deze gegevens. Het is vooral een geweldige service voor de hardloper die net begint en niet overdreven fanatiek is. Dit is binnen het loopsegment overigens wel het grootste deel van de taart. Nike ontwikkelt op dit moment officieel niets voor andere sporten, maar het is een kwestie van tijd tot Nike+ een broertje of zusje krijgt, voor voetbal of football. adidas miCoach gaat (in combinatie met de SPEED_CELL) een andere kant op: die van de intervalsporten. Daarbij wordt het prestatieelement van het veld meegenomen naar het online platform door de inzet van avatars [virtuele persoonlijkheid, red.] en online ranglijsten, ook op lokaal niveau. Zo draagt elke workout bij aan het verbeteren van je virtuele persoonlijkheid. Via games op je smartphone kun je het opnemen tegen anderen om te bewijzen dat je de beste bent. Het online platform bestaat naast de statistieken en vriendenpoules voornamelijk uit het volgen van helden, zoals Lionel Messi. Wanneer je beide platforms naast elkaar legt, is er een duidelijk verschil te zien. Nike+ richt zich op het sociale element. De statistieken vormen de basis om hardlopers online en offline, actief en passief samen te brengen. Mooi voorbeeld hiervan zijn de challenges, de Human Race en het aanmoedigen via Facebook. 23 FOTO: NIKE Pagina 22

Pagina 24

Voor sportbladen, online magazines en presentaties zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw spaarprogramma.

Sportnext editie 1 | winter 2012 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication