innovatie NIKE + ADIDAS MICOACH Blik in de toekomst Wat kunnen we in de toekomst verwachten? Een aantal trends is aanstaande: Er is een duidelijk verschil in merkbeleving: Nike is meer gericht op sport als (sociale) belevenis, adidas meer op sport als professionele prestatie adidas miCoach stelt de sporter en de drang om zich te blijven ontwikkelen centraal en voegt hier een competitief element aan toe. Die basis is vertaald in de avatar, de games en de mogelijkheid om je prestaties met die van anderen te vergelijken. Daarmee staat bij adidas vooral de ontwikkeling van de amateursporter centraal. De oorzaak van het verschil tussen beide platforms is tweeledig. Enerzijds is het een gevolg van de technologie: door het gebruik van de smartphone en gps is Nike+ tijdens het sporten connected, daar waar de SPEED_CELL afhankelijk is van een verbinding met een ander apparaat. Anderzijds is het een gevolg van de behoefte van de gebruiker, die vraagt om een andere ondersteuning en activatie. Hetgeen Nike+ zo groot heeft gemaakt onder hardlopers, het netwerkeffect, geldt niet helemaal voor de voetballers en tennissers. Hoewel voetballers een teamsport beoefenen, zijn zij voornamelijk individualistisch ingesteld; het platform heeft daarin een ondersteunende functie. Dit maakt duidelijk dat het verschil tussen de online platforms terug te leiden is tot een verschil in merkbeleving. Nike is meer gericht op sport als (sociale) belevenis, adidas meer op sport als professionele prestatie. CONCLUSIE Nike was het eerste bedrijf dat de amateursporter naar de computer haalde en daarna met kennis over eigen kunnen samen met andere sporters weer op pad stuurde. Met een succesvol track record hebben ze bewezen in staat te zijn om een community te creëren en te activeren. Daarmee is het aandeel van Nike in de hardloopschoenenmarkt omhoog gesprongen. Het is de persoonlijke activatie die bij het succes van adidas miCoach een belangrijke rol moet gaan spelen: via de game-elementen en de (lokale) helden. adidas heeft aangekondigd de SPEED_CELL in februari voor basketbal, in maart voor tennis en in juni voor American football te introduceren. Hiermee hebben ze een enorme doelgroep binnen handbereik. Nike liet bij monde van een woordvoerder weten dat Nike altijd in beweging is, maar geen specifieke mededelingen kon doen over Nike+ voor andere sporten. De conclusie tot dusver is simpel: Nike was de eerste en heeft de hardloopbeleving voor goed veranderd. Dat heeft het bedrijf geen windeieren gelegd. adidas legt de lat momenteel flink hoger, niet alleen binnen het hardlopen, maar vooral bij andere sporten. Nu is Nike weer aan zet. • smart clothing: kleding die steeds meer weet over de prestaties. Denk bijvoorbeeld aan vochtverlies of houding tijdens het sporten. Smart clothing zal een nieuwe laag aan de statistieken toevoegen die de sporter beter in staat stelt om de eigen prestaties bij te sturen. Dit kan op termijn directe feedback zijn tijdens het sporten: “Drink nu meer water!”; • slimme sensoren: de mogelijkheid om de prestaties te meten, zal worden uitgebreid naar andere sporten en er zal veel meer data beschikbaar komen door de toename van slimme sensoren. Meten is weten; • live tracking: het live volgen (en aanmoedigen) bij wedstrijden of trainingen zal voor iedereen mogelijk zijn; • indoor gps: in de toekomst zal het meten van indoorprestaties (via satelliet) mogelijk zijn; • in the cloud: de opkomst van de cloud maakt uploaden verleden tijd. Statistieken worden direct opgenomen op een externe server en zijn overal en voor iedereen (mits toestemming is verleend) beschikbaar. Zo kunnen we straks live spelen tegen iemand aan de andere kant van de wereld; • live coaching: tijdens de workout via voice commands worden gecoacht, eventueel op basis van eigen doelstellingen of in vergelijking met andere sportliefhebbers, zoals vrienden. 25 Pagina 24

Pagina 26

Interactieve digi-brochure, deze magazine of artikel is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal zetten van digitale onderzoeksrapporten.

Sportnext editie 1 | winter 2012 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication