sponsoring evenementen Voor het eerst in de geschiedenis is het WK wielrennen op de weg toegewezen aan een regio in plaats van een stad. Van 15 tot en met 23 september 2012 is Limburg het toneel voor de strijd om de regenboogtruien. Voorwaarde voor de organisatie was dat er veel aantrekkelijke wedstrijden te zien zouden zijn. Daarom is onder meer de ploegentijdrit voor commerciële teams aan het schema toegevoegd, en duurt de mondiale titelstrijd geen zes, maar negen dagen. Dimitri Bonthuis is namens Worldwide Sports Management (WSM) mede verantwoordelijk voor de marketing en sponsoring van het WK nieuwe stijl. “Een nieuwe opzet vraagt een vernieuwende manier om het evenement in de markt te zetten.” H et WK wielrennen kent een budget van 13,5 miljoen euro, waarvan plusminus 6 miljoen moet worden gefinancierd uit sponsoring. Een hele uitdaging, vindt Dimitri Bonthuis, maar hij is ervan overtuigd dat de regio voldoende mogelijkheden biedt om de gewenste geldschieters te vinden. Mits ze maar worden benaderd op een wijze die aansluit bij hun identiteit en kernwaarden. FOCUS OP NEDERLAND EN BELGIË Samen met Shivers uit Delft en Golazo uit België heeft WSM de taak om private gelden binnen te halen. De drie partijen hebben bij de openbare aanbesteding voor de marketing van het WK een gezamenlijk bid gedaan. Hun succesvolle verleden in het vermarkten van wielerevenementen gaf de doorslag in de toewijzing. Shivers was betrokken bij le Grand Départ van de Tour de France in Rotterdam in 2010 en Golazo is in België een grote speler op het gebied van sport, media en entertainment. WSM van Bonthuis is al jaren werkzaam in het wielrennen, als partner in de organisatie van de Eneco Tour en in het verleden van de Amstel Gold Race. Het organisatiecomité, Stichting WK Wielrennen Limburg 2012, koos bewust voor een Belgische partner in het project, omdat twintig procent van het publiek naar verwachting uit zuiderburen zal bestaan. Een focus op Nederland en België is daarbij dus onontbeerlijk. SPONSORGELDEN Van het totale budget van 13,5 miljoen euro komt 7,5 miljoen van subsidies van landelijke en lokale overheid. De grootste geldschieter is de provincie Limburg, die 4,5 miljoen inlegt. Dat bedrag kan meteen weer overgemaakt worden aan de internationale wielerunie (UCI), want zo veel kost het recht om het WK te organiseren. Het Ministerie van VWS is goed voor 1,5 miljoen, net als de deelnemende gemeenten uit het zuiden van Limburg. Voor de resterende bijna 45 procent van het budget moeten sponsors binnengehaald worden. Rabobank is als hoofdsponsor aan het evenement verbonden. Bonthuis en zijn partners trachten vier andere bedrijven als sponsor aan te trekken door ze te verbinden met een van de vier thema’s waarmee Zuid-Limburg zich wil profileren: duurzaamheid, innovatie, sport en maatschappij. Bonthuis: “In het verleden kreeg een bedrijf een reclamebord langs het parcours. Bedrijven die iets meer inlegden, kregen een reclame-uiting in de finishzone. In deze lastige economische tijden voldoet die opzet niet meer. Sponsors hebben niet veel geld over. Er moeten meer mensen bereikt worden met minder geld. Vandaar dat we hebben gezocht naar een aparte, nieuwe benadering.” HOSPITALITY Een bedrijf dat zich verbindt met een van de vier thema’s krijgt van de organisatie meer terug dan de standaard reclame-uitingen uit het verleden. Zo wordt er op de Cauberg, waar de finish van alle wedstrijden is, een hospitalityzone gecreëerd. Daar krijgt elke sponsor een eigen paviljoen, waar zakelijke partners, maar ook het publiek kan zien waar het bedrijf voor 71 Pagina 70

Pagina 72

Scoor meer met een online winkel in uw edities. Velen gingen u voor en publiceerden publicaties online.

Sportnext editie 1 | winter 2012 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication