CENTRE COURT 29 bovenbouw en daaronder ongeveer dertig scholen voor spelers in de onderbouw. Bovendien moet de aanwas van onderaf gestimuleerd worden met het succesvolle Tenniskids bij de verenigingen, waarbij kinderen met aangepaste materialen op speelse wijze kennismaken met de sport en het spelen van wedstrijden. De regierol van de KNLTB betekent dat de uitvoerende taken op termijn bij de geselecteerde scholen komen te liggen. Over twee jaar moeten zij de trainingen aan getalenteerde leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs geheel hebben overgenomen van de bond. ELKE SCHAKEL TELT Een slecht verstaander zou de indruk kunnen krijgen dat de modernisering die Siemerink en de KNLTB voor ogen hebben, slechts de prominente tennisscholen en de coaches en jonge spelers in de top aangaat. Dat is niet het geval. In de afgelopen jaren heeft de KNLTB niet voor niks veel tijd gestoken in een analyse van het gehele tennislandschap. Nederland heeft een prima infrastructuur, uitstekende faciliteiten en maar liefst 1.700 tennisverenigingen, waar jonge kinderen hun eerste balletje slaan en gestimuleerd kunnen worden om te blijven tennissen. In een systeem dat een grotere poel van jonge talenten en een betere doorstroming naar de top moet opleveren, zijn die verenigingen net zo goed een belangrijke schakel. “Samen staan we sterk”, zei Siemerink al vaker, benadrukkend dat alle schakels in het tennisnetwerk Nederland samen naar de toptien tennislanden van de wereld kunnen stuwen. Het is zaak de verenigingen, tennisscholen, coaches en de grote opleidingsinstituten die straks onder regie van de KNLTB opereren, in het netwerk te verbinden. Dit netwerksysteem is niet nieuw. De KNLTB keek bij bestudering van het tennislandschap ook over de eigen landsgrenzen heen en zag dat landen als Zwitserland en Engeland al goede ervaringen hebben met een dergelijk systeem. De rol van de verenigingen als startpunt van jonge, enthousiaste tennissers krijgt door het eerdergenoemde Tenniskids steeds meer betekenis. Inmiddels gebruiken meer dan 700 verenigingen de lesmethoden en was in 2014 sprake van ongeveer 24.000 instromende leden in de Tenniskids-doelgroep; kinderen in de leeftijd tot en met 12 jaar. De initiatieven van verenigingen om de positie van Nederland als tennisland te versterken, hoeven overigens niet beperkt te blijven tot de jeugd. De KNLTB startte in april met een pilot voor de Permanente Ontwikkeling, een systeem waarmee tennisleraren zich gedurende hun carrière blijven ontwikkelen in hun vak. In deze editie van Centre Court wordt in een ander artikel dieper ingegaan op de Permanente Ontwikkeling. BRAINSTORMEN De noodzaak tot een drastische koerswijziging werd dus zichtbaar na bestudering van het tennislandschap en de snelle internationale ontwikkelingen, maar ook zeker door brainstormsessies met vooraanstaande tennisacademies als die van Henk van Hulst (Valkenswaard), Tjerk Bogtstra en Tom Kempers (Doorn) en Ad Luttikhuis (Enschede). Ook zij hamerden op de noodzaak voor verandering en gaven hun visie op de structuur van een nieuwe BJO. Van Hulst had in het verleden een aantal spelers onder zijn hoede van de zogenoemde ‘Gouden Generatie’, waartoe ook Siemerink behoort. Spelers als Jacco Eltingh en Paul Haarhuis ondervonden bij Van Hulst aan den lijve hoe belangrijk het was om in een grote groep van getalenteerde kinderen te trainen. Ze waren elkaars concurrenten, maar konden door dagelijks met elkaar te trainen ook optimaal van elkaar leren. “Groepsgrootte, een groot aantal gelijkgezinde kinderen, is het meest niveauverhogende middel”, weet Eltingh. “Talent kweekt talent. Dat was de kern van de opleiding van Henk van Hulst.” Ook Eltinghs voormalige dubbelpartner Haarhuis kan zich nog goed herinneren dat in de opleiding van Van Hulst talenten elkaar uitdaagden om de lat steeds iets hoger te leggen. De huidige Fed Cupcaptain en opleider bij de KNLTB probeert die mentaliteit nu over te brengen “DE BESTE MENSEN MOETEN OP DE JUISTE PLEK ZITTEN EN IN EEN TOPSPORTTRAJECT GEBUNDELD ZIJN OM TALENTEN DE WEG TE WIJZEN” Pagina 28

Pagina 30

Heeft u een maandblad, zmags of internet rapporten? Gebruik Online Touch: onderwijscatalogus digitaal zetten.

CENTER COURT | nummer 2 2015 Lees publicatie 47Home


You need flash player to view this online publication