46 COACHES PERMANENTE ONTWIKKELING DE TENNISLERAAR MOET ZICH BLIJVEN ONTWIKKELEN geënthousiasmeerd en uitgedaagd worden om meer te gaan tennissen. Bij die ambities is een belangrijke rol weggelegd voor de tennisleraren. Zij zijn immers als geen ander in staat om spelers beter te maken en met de juiste houding en aantrekkelijke trainingen mensen optimaal plezier aan de sport te laten beleven. Toch is er tot op heden maar beperkt aandacht geweest De KNLTB heeft grote ambities. De bond wil dat Nederland op termijn tot de top tien tennislanden van de wereld behoort en wil als sport in Nederland weer groeien. Nieuwe leden moeten de sport ontdekken en bestaande leden moeten voor de (door)ontwikkeling van de tennisleraar. Daar moet verandering in komen en daarom is op 24 april gestart met de pilot ‘Permanente Ontwikkeling’ (PO). | Door: Robert Barreveld| “Eigenlijk zou je het een ‘systeem van permanente ontwikkeling’ moeten noemen”, zegt Honzik Pavel, Coördinator Beroepsopleidingen van de KNLTB. “Want feitelijk is het een systeem om een permanente ontwikkeling van tennisleraren te bewerkstelligen. Een onderdeel van dit programma is verplichte bijscholing, maar daar blijft het niet bij. Wij willen ook de nadruk leggen op de verschillende manieren van doorontwikkelen met behulp van feedback van de vereniging (werkgever) en de leden. Want ook daar liggen grote mogelijkheden. De tennisleraar heeft een belangrijke rol en zal zich gedurende zijn of haar loopbaan moeten blijven doorontwikkelen.” VERPLICHTE BIJSCHOLING Van verplichte bijscholing van tennisleraren was tot op heden geen sprake. “In de huidige situatie kan een leraar op eigen initiatief bijscholingen volgen. En verlenging van de lerarenlicentie is slechts een administratieve handeling”, legt Pavel uit. “Via MijnKNLTB.nl vraag je eens in de twee jaar tegen betaling van tien euro een licentie aan. Binnen de Permanente Ontwikkeling is het de bedoeling dat tennisleraren binnen twee jaa 24 zogenoemde PO-punten moeten halen om de licentie te verlengen. Deze 24 punten staan gelijk aan 24 uur bijscholing.” Aanwezigheid bij een bijscholingscursus zegt echter nog weinig over iemands ontwikkeling. Daarom is de 360 graden Feedback zo belangrijk. DE 360 GRADEN FEEDBACK Met de 360 graden Feedback kunnen verenigingen mensen op de club die om verschillende redenen met de tennisleraar te maken hebben een korte vragenlijst voorleggen. Daarbij wordt de deelnemers bijvoorbeeld gevraagd naar het vermogen van de leraar om te enthousiasmeren, te communiceren en zaken over te brengen. Met behulp van deze feedback kan de KNLTB de bijscholing aanbieden die aansluit bij de behoeften van de leraar. “En de behoeften van de vereniging”, benadrukt Pavel. “die zijn net zo belangrijk. Misschien heeft een leraar wel de wens om verschillende speltypen te analyseren en specifieke, veeleisende trainingen aan te bieden, maar op een vereniging met veel recreatieve leden van middelbare leeftijd is dat zelden nodig. De stof voor bijscholing van de tennisleraar moet ook passen bij de behoeften van de verenging. Dan wordt het relevant.” “LEDENWERVING EN LEDENBEHOUD IS EEN BELANGRIJK THEMA VOOR DE KNLTB EN DE ROL VAN DE TENNISLERAAR IS HIERBIJ CRUCIAAL” De 360 graden Feedback is grofweg gestoeld op drie kerntaken: het geven van lessen, het organiseren van activiteiten en het communiceren met verschillende doelgroepen. “Dat laatste moet niet worden onderschat”, aldus Pavel. “Als er op een club irritatie ontstaat over de werkwijze van een leraar, gaat het heel vaak over niet communiceren, te laat communiceren of gebrekkig communiceren. Maar ook het kunnen opzetten van lessen en andere evenementen om leden voor de vereniging te behouden en nieuwe leden te werven, zijn belangrijke nieuwe kerntaken. Ledenwerving en ledenbehoud is een belangrijk thema voor de KNLTB en de rol van de tennisleraar is hierbij cruciaal.” TWEELEDIGE FUNCTIE Met deze vorm van feedback kan de leraar zich blijven ontwikkelen op terreinen die belangrijk Pagina 45

Pagina 47

Interactieve e-webshop, deze PDF of onderwijscatalogus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het converteren naar een online publicatie van web uitgaven.

CENTER COURT | nummer 2 2015 Lees publicatie 47Home


You need flash player to view this online publication