BOND IN DE SPOTLIGHT // KNLTB BOND IN DE SPOTLIGHT // KNLTB: ‘POSITIEF SPORTIEF’ MIKT OP TENNISOUDERS Nederland telt zo’n 605.000 bij de KNLTB aangesloten tennissers. Tot voor kort profileerde de tennisbond zich in de breedtesport weinig met thema’s als sportiviteit en respect. Dat is de laatste jaren sterk veranderd. Het nieuwste wapenfeit is de campagne ‘Positief Sportief: Tennis wint als jij je niet verliest’. ‘Bewustwording creëren bij tennisouders‘, daar draaide de vorig jaar gelanceerde campagne ‘Tennisouders’ van de KNLTB om. “Met Tennisouders hebben we voor het eerst een campagne neergezet waarmee we ons richtten op tennisouders in de breedtesport”, zegt Rogier Hoff, projectcoördinator bij de KNLTB. De campagne sloeg aan bij verenigingen. “150 verenigingen hebben de campagnepakketten afgenomen, we hebben zelfs een tweede bestelling moeten doen. Dit jaar gaan we verder met de campagne, maar wel onder een nieuw beeldmerk. ‘Positief Sportief: tennis wint als jij je niet verliest’, luidt de bijbehorende slogan.” Om ouders nog beter te bereiken, organiseert de bond dit jaar speciale ouderavonden. Hoff: “Deze avonden hebben we gekoppeld aan ons programma Tenniskids. Zowel bij Tenniskids als bij de ouderavonden gaat het over de rol van het kind en op welke manier de rol van de ouder daar aan bij draagt.” De KNLTB wil dit jaar vijftig van dergelijke ouderavonden organiseren. “ Ook op de tennisbaan gebeurt wel eens wat Dan is er nog Tennismasterz, de sportspecifieke spelregeltest waarmee tennissers online de spelregels kunnen oefenen. “Tennismasterz is in augustus vorig jaar zonder al teveel tamtam van start gegaan. Dit jaar hebben we daar vooral in de aanloop naar de competitie veel aandacht aan besteed. Bijvoorbeeld tijdens het ABN Amro toernooi, waar een spelregelquiz met bezoekers werd gespeeld. Daar hebben bijna 2.000 mensen aan meegedaan.” ” Ook verschijnt er wekelijks een spelregelvraag op de Facebookpagina van de bond. “Het onderwerp leeft echt. Mensen verzinnen creatieve antwoorden en taggen elkaar. We zien dat ook terug in de bezoekersaantallen van de website, die schieten dan flink omhoog.” “We willen ons hiermee nog duidelijker profileren. Tennis is een sport waarbij het er over het algemeen erg netjes aan toe gaat, maar ook op de tennisbaan gebeurt wel eens wat. Incidenten kunnen onschuldig lijken, maar monden soms toch uit in ongewenst gedrag. Denk aan een discussie over een bal die in of uit is, of toeschouwers die zich laten horen. Alle onderwerpen die hierover gaan, willen we in de toekomst het ‘Positief Sportief’ stempel geven.” Ondanks het succes van Tennismasterz wordt er voorlopig nog geen verplicht spelregelbewijs ingevoerd, zoals bij de B-jeugd in het voetbal. Hoff: “We zetten nu vooral in op een verhoging van spelplezier door verbeterde regelkennis. Bij tennis wordt 95 procent van de wedstrijden zonder scheidsrechter gespeeld, dan is het toch van belang dat we er met z’n allen op een prettige manier uitkomen.” ⁄⁄ 15 share Pagina 14

Pagina 16

Scoor meer met een e-commerce shop in uw catalogi. Velen gingen u voor en publiceerden clubbladen online.

Naar een veiliger sportklimaat // E-zine 07 Lees publicatie 48Home


You need flash player to view this online publication