BOND IN DE SPOTLIGHT // NBB BOND IN DE SPOTLIGHT // “PERSOONLIJKE AANDACHT SLEUTEL TOT SUCCES” Positief gedrag belonen in plaats van sancties uitdelen. Dat is het beeld dat basketballbond NBB wil uitstralen. En daar werkt de bond hard aan. Met de introductie van het spelregelbewijs voor jeugdspelers bijvoorbeeld. “Ook nu staan we bij sommige basketballers nog wel bekend als de ‘Nederlandse Boete Bond’”, zegt Simone van den Biggelaar, manager verenigingen en opleidingen van de Basketballbond, gekscherend. “Maar we werken hard om dat beeld te veranderen. Spelers hebben soms geen idee waarvoor de NBB staat en waarmee we ons bezighouden, behalve dan met het uitdelen van boetes.” En daarom profileert de NBB zich nu steeds duidelijker richting haar leden. Bijvoorbeeld met de implementatie van het gedachtegoed van Naar een veiliger sportklimaat. Zo maken zo’n honderd basketbalverenigingen inmiddels gebruik van de verenigingsbox van de NBB. Deze box bestaat uit praktische tools zoals beleidskaarten, coachboekjes, hulpmiddelen voor het organiseren van een informatieavond en ga zo maar door. Een ander beproefd middel van de basketbalbond is de STAR methode. STAR staat voor Sportiviteit, Teamwork, Acceptatie en Respect. De bond heeft de afgelopen jaren al vele STAR workshops voor verenigingen georganiseerd. Daarnaast heeft de NBB nu ook het spelregelbewijs ingevoerd. Jeugdspelers in de leeftijd van 14 tot 18 jaar worden geacht hun spelregelbewijs te halen op de speciaal hiervoor ontwikkelde website basketballmasterz.nl. Van den Biggelaar: “Als bond vinden we het belangrijk dat basketballers het nut inzien van een goede kennis van de spelregels. Je wordt daar als speler ook gewoon beter van.” In tegenstelling tot bijvoorbeeld het voetbal, waar het spelregelbewijs vanaf dit seizoen verplicht is voor B-junioren, kiest de NBB er bewust voor om het halen van een spelregelbewijs niet op te leggen aan haar leden. “Liever belonen we positief gedrag van basketballers, in plaats van dat we zeggen wat je allemaal wel en niet moet doen.” Maar uiteindelijk moeten ook verenigingen worden bereikt. Van den Biggelaar: “Als bond kan je wel van alles roepen, maar uiteindelijk zijn het de verenigingen die hun leden het beste kunnen stimuleren om zoiets als het spelregelbewijs te halen.” De NBB organiseert daarom jaarlijks verenigingsbijeenkomsten en Van den Biggelaar gaat met haar collega bij veel verenigingen op bezoek. Volgens haar een uitgelezen momenten om het spelregelbewijs te promoten. “Maar het is ook weer niet zo dat het werk er dan opzit en verenigingen er helemaal klaar voor zijn. Je moet echt een paar keer terugkomen, dan gaat het werken.” ⁄⁄ Maar hoe zorg je er nu voor dat duizenden jeugdspelers hun spelregelbewijs gaan halen? Het is inderdaad niet eenvoudig om die te bereiken, erkent Van den Biggelaar. Maar naast de communicatie via de website, nieuwsbrieven en social media kanalen, koos de NBB voor een traditionele maar zeer effectieve manier: “We hebben persoonlijke kaartjes gestuurd naar alle 5.650 jeugdleden in de leeftijdscategorie 14-tot 18 jaar. Daar kregen we veel positieve reacties op; spelers gaven aan verrast te zijn doordat zij ook echt persoonlijk werden uitgenodigd om mee te doen aan Basketball Masterz.” 15 share Pagina 14

Pagina 16

Scoor meer met een online winkel in uw uitgaves. Velen gingen u voor en publiceerden reclamefolders online.

Naar een veiliger sportklimaat // E-zine 09 Lees publicatie 53Home


You need flash player to view this online publication