MONITOR SAMEN VOOR SPORTIVITEIT EN RESPECT 2009-2012 13 Olympisch Plan 2028 in 2009. Wil men een voorbeeld zijn voor de rest van de maatschappij, dan ligt er op het vlak van sportiviteit en respect een uitdaging, vooral ten aanzien van fysiek en verbaal geweld. De vraag waar de grenzen liggen van toelaatbaar gedrag bij sport is niet nieuw (Elias & Dunning 2007). De georganiseerde sport kent al lang spelregels en tuchtrecht waarin deze zijn vastgelegd. Maar deze grenzen liggen niet vast. Ook spelen sportspecifi eke kenmerken mee (wedijver, emotie). Er kunnen nieuwe kwesties ontstaan (doping) en opvattingen kunnen veranderen en de afgesproken gedragsmaatstaven zijn mogelijk niet meer voor iedereen even helder (Steenbergen & Vloet 2007). Sportorganisaties hebben steeds te maken met deze kwesties van sportiviteit en met het handhaven van de regelgeving. Bevordering van fair play en sportiviteit staat sinds de jaren negentig op de sportagenda (Buisman 2002). Het tegengaan van onwenselijk gedrag heeft een belangrijke invloed op de sfeer bij die organisaties en op de betrokkenheid van sporters en anderen. Een goede sfeer en sterke betrokkenheid betekent ook ledenbehoud. Bovendien stoot negatieve beeldvorming een deel van de potentiële deelnemers af (TiessenRaaphorst et al. 2008). Het programma SSR is een teken van een herleefde bewustwording dat tegengas gegeven dient te worden aan onwenselijk gedrag. Een inzet vanuit overheid en sportorganisaties die in 2011 een vervolg heeft gekregen in het veelomvattende actieplan Naar een Veilig Sportklimaat (Ministerie van VWS 2011). Het monitoronderzoek waarvan we de resultaten hierna weergeven, biedt voor dit vervolg een aantal leerzame lessen. Voorafgaand aan de resultaten geven we een korte schets van het SSR-programma. Vervolgens komen de opzet en de uitkomsten aan bod van het onderzoek naar beeldvorming onder de bevolking en de activiteiten van sportbonden en sportclubs rond onwenselijk gedrag, zoals de inzet van gedrags- en spelregels. Pagina 12

Pagina 14

Scoor meer met een e-commerce shop in uw magazines. Velen gingen u voor en publiceerden lesmateriaal online.

E-zine Je gaat het pas zien als je het door hebt Lees publicatie 17Home


You need flash player to view this online publication