INTERVIEW GERARD DIELESSEN 121 gezamenlijk zouden optreden bij de mogelijke kandidatuur voor de organisatie van de Olympische en Paralympische Spelen. Anno 2013 is een mogelijk bid van de baan, maar de samenwerking is intact. Dielessen prijst deze nieuwe deal, waarbij beide steden het sporten samen hoog op de agenda hebben gezet. “Dankzij het Olympisch Plan is het besef dat dit soort ontwikkelingen moet plaatsvinden top of mind geworden. Nederland is de komende jaren gastheer van een aantal evenementen die mede zijn voortgekomen uit het Olympisch Plan. De overheid heeft met ons gezegd: Laten we ervoor zorgen dat we deze evenementen breed uitrollen. Dat het niet alleen gericht is op topsport, maar dat eromheen side events plaatsvinden, waarbij de bevolking, de jeugd, kennismaakt met de kracht van sport. De Achmea High Five Challenge is daarvan het ultieme voorbeeld: 10.000 kinderen maken in aanloop naar de EYOF [de Europese Jeugd Olympische Spelen, die komende zomer in Utrecht plaatsvinden, red.] kennis met sport. Daar kun je een modelaanpak bij ontwikkelen, die je bij andere grote sportevenementen kunt inzetten. We zijn nu met het Ministerie van VWS in overleg om een langjarige visie te ontwikkelen achter het organiseren van evenementen: de strategische topsportevenementenkalender. Grote evenementen komen “Met het Olympisch Plan dachten we groots, de kracht van het dromen over 2028 is ontzettend belangrijk” Gerard Dielessen in principe alleen voor rijkssteun in aanmerking als ze ook een bredere maatschappelijke betekenis hebben. Het is aan ons om dat voor elkaar te krijgen en in te richten, daar werken we op dit moment hard aan. Het ziet er positief uit. En het is al een groot goed dat er op rijksniveau niet bezuinigd wordt op sport.” Een van de activiteiten van het Program Office, het projectbureau van Olympisch Vuur, was het ontwikkelen van een bedrijvenkring: een groep ondernemingen die de organisatoren van grote evenementen met raad en daad bijstaat. Dielessen: “Ik denk dat het belangrijk is dat een partij als Ernst & Young die rol kan overnemen. Daar zit kunde, power en een heel breed netwerk. Ernst & Young is een van onze partners, zo kunnen wij helpen bij het verbinden van bedrijven.” Pagina 120

Pagina 122

Scoor meer met een e-commerce shop in uw flyers. Velen gingen u voor en publiceerden club bladen online.

Legacy 2028 Lees publicatie 20Home


You need flash player to view this online publication