BOND IN DE SPOTLIGHT // KNZB BOND IN DE SPOTLIGHT // KNZB SPREEKT JEUGDLEDEN AAN IN HUN EIGEN TAAL Heel interessant, zo’n convenant of goed geschreven setje gedragsregels, maar één doelgroep bereik je er niet mee: de jeugd. Met ‘Binky!’ houdt de KNZB jonge zwemmers een spiegel voor en maakt ze het thema sportiviteit en respect op een luchtige manier bespreekbaar. jeugdleden zitten op Twitter en Facebook, dan moet je ze ook daar opzoeken en in hun taal aanspreken”, zo verklaart ze het succes van de campagne. Binnenkort wordt er een element aan de campagne toegevoegd: verenigingen kunnen op de Facebookpagina van de KNZB voorbeelden van sportief gedrag posten. De bond kiest maandelijks een club die vervolgens mag meedingen naar de titel ‘Sportiefste zwemvereniging van Nederland’. Op deze manier wil de KNZB verenigingen stimuleren zelf werk te maken van een veilig sportklimaat. De Ruijter: “Als het gaat om het creëren van een veilig sportklimaat kun je als bond niets opleggen. Je bereikt pas duurzaam resultaat als een vereniging zelf met het thema aan de slag gaat. Als een bestuur zegt: dit gaan we oppakken, hier zetten we met z’n allen onze schouders onder.” En dat gebeurt, zegt De Ruijter, daarbij verwijzend naar een convenant dat vijf verenigingen rond Amersfoort met elkaar hebben geBinky heet-ie, het getekende, ondeugende jochie dat jonge zwemmers en waterpoloërs sinds kort tegenkomen. Op posters in het clubhuis, maar vooral ook op de site en Facebookpagina van hun vereniging. Op één afbeelding heeft hij huisgehouden in de kleedkamer, op een ander vecht hij de beslissing van de scheidsrechter aan. Met Binky wil de KNZB ongewenst gedrag op en rond de zwembaden zichtbaar en bespreekbaar maken. “Niet op een belerende, maar op een ludieke manier”, zegt Dagmar de Ruijter van de KNZB. “Binky is eerder een anti-held. Wat hij doet is herkenbaar. Iedere zwemvereniging heeft wel zo’n Binky, tegelijkertijd kan zijn gedrag niet door de beugel”, aldus De Ruijter, bij de bond verantwoordelijk voor competities en kampioenschappen van de 440 verenigingen in Nederland en belast met ZwemSportief, zoals de KNZB het actieplan Naar een veiliger sportklimaat heeft gedoopt. Binky spreekt aan, getuige de vele posts op Facebookpagina’s van verenigingen en de berichten op clubsites. “Om de maand brengen we een nieuwe Binky! uit met een situatie waarin sportiviteit en respect centraal staat. Verenigingen kunnen de tekeningen met korte teksten gemakkelijk doorplaatsen op hun eigen media”, zegt De Ruijter. “Hun 17 Dagmar de Ruijter: Met ‘Binky!’ houdt KNZB jonge zwemmers een spiegel voor sloten op het gebied van sportiviteit en respect. “Een mooi initiatief dat vanuit de verenigingen zelf is gestart en dat wij natuurlijk graag hebben ondersteund. De verenigingen hebben gemeenschappelijke gedragsregels opgesteld en dragen die actief uit, naar hun achterban maar ook naar bezoekende verenigingen. Ze hebben zelfs visitekaartjes gemaakt die gemakkelijk mee te geven zijn. De verenigingen nemen zo de rol van ambassadeurs op zich, het ultieme bewijs dat het thema echt leeft en wordt opgepakt.” Meer weten? ⁄⁄ Pagina 16

Pagina 18

Scoor meer met een e-commerce shop in uw edities. Velen gingen u voor en publiceerden vaktijdschriften online.

Naar een veiliger sportklimaat // E-zine 01 Lees publicatie 28Home


You need flash player to view this online publication