VRAGEN AAN // IVO MARTINOVIC 05 WAAROM IS DE OPLEIDING ‘COACHEN OP SOCIAAL GEDRAG’ BELANGRIJK? “Ik vind dat er in de sport veel meer gedaan kan worden aan kennisoverdracht, met name naar jeugd. Er gaat nu veel talent verloren, simpelweg omdat de begeleiding niet adequaat is. Van huis uit ben ik sportpsycholoog en ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in de effectiviteit en het verbeteren van leerprocessen. In mijn rol als docent wil ik trainers en coaches op een positieve manier bijbrengen hoe ze hun pupillen nog meer kunnen leren.” WAT KUNNEN COACHES EN TRAINERS VERBETEREN? “Laat ik zeggen dat de rol van trainer of coach veel meer inhoudt dan alleen het overbrengen van kennis en het aanleren van vaardigheden. Als trainer ben je verantwoordelijk voor de totale sportieve ontwikkeling van de speler. Dat gaat veel verder dan ervoor zorgen dat je de aankomende wedstrijd wint. Het aanbrengen van structuur en de manier waarop je als trainer of coach communiceert, speelt daarbij een belangrijke rol. Een coach die niet helder communiceert naar zijn team, kan niet verwachten dat zijn team dat wel doet.” “Daarbij hoort ook het positief coachen van spelers en hen te stimuleren om grenzen op te zoeken. Het Nederlandse gezegde ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’ werkt vernietigend voor toptalent; trainers moeten sporters juist aanmoedigen om vooral niet ‘gewoon’ te doen om hun talent optimaal te benutten.” “Doe maar gewoon werkt vernietigend voor toptalent ” HOE PAST U DIT ZELF TOE IN UW TRAININGEN? “Ik heb mijn spelers wel eens over gloeiende kolen laten lopen. Puur om hen in te laten zien dat hun fysieke grenzen veel verder liggen dan ze zelf beseffen. Maar ik leer ze ook dat er verschillende communicatiestijlen zijn. En dat ze de stijl van communiceren ook weer los zien van de persoon. In een wedstrijdsituatie wekt een speler die hard praat waarschijnlijk al snel irritatie op bij een speler die een passieve communicatiestijl heeft. Een team presteert dan niet optimaal en zo worden er fouten gemaakt, wat uiteindelijk verlies tot gevolg kan hebben. Sporters die dit beseffen hebben een grote voorsprong.” HEEFT U EEN TIP VOOR ANDERE TRAINERS/COACHES? “Zorg dat je als trainer je doel bepaalt en dat je de weg daartoe voorspiegelt aan het team. Zorg voor structuur in de training en schep duidelijke verwachtingen.” ⁄⁄ share Meer weten? Pagina 4
Pagina 6Heeft u een onderwijs magazine, page flip of earchief? Gebruik Online Touch: onderwijsmagazine online zetten.
Naar een veiliger sportklimaat // E-zine 01 Lees publicatie 28Home