INTERVIEW // TISCHA NEVE 15 Neve tijdens haar workshops doet. Dat geldt voor ouders van sportende kinderen, maar evenzeer voor coaches, trainers en begeleiders. Ze moeten zich bewust zijn van hun pedagogische rol. Neve: “Wat gebeurt er met een kind als je iets zegt? En hoe vertel je die boodschap? Vind je het gek als jonge voetballertjes niet luisteren als ze horen dat ze het veld breed moeten houden? Ze hebben geen idee waar zo’n coach het over heeft.” De meeste ouders en coaches bedoelen het goed en positief, zo benadrukt Neve. Maar dat enthousiasme slaat regelmatig door. De rol van een coach gaat volgens haar verder dan het maken van de opstelling. “Verdiep je in de kinderen die je coacht, dat hoort ook bij je taak. Een ploeg bestaat uit individuen waar je een team van wilt maken. Wil je succes hebben, dan moet je je verdiepen in die individuen en de kinderen motiveren.” Regelmatig hoort ze bij verenigingen verhalen over lastige kinderen. “Ik zeg altijd: “Verdiep je in een kind dat lastig is. Er is altijd een reden voor gedrag. Geen enkel kind is vervelend omdat ‘ie dat leuk vindt. Help een kind te leren om anders om te gaan met zijn emoties in plaats van alleen afstraffen. Dat werkt niet”, zegt Neve. Theoretische kennis en ervaring van de sportvelden – de kracht van Neve’s workshops zit in de combinatie. In opdracht van Naar een veiliger sportklimaat werkt ze samen met ontwikkelingspsycholoog Steven Pont aan een doortimmerd programma voor verenigingen van alle deelnemende bonden. In september worden de eerste workshops gegeven. Doel is de komende jaren duizend verenigingen te bereiken. De pijlen zijn vooral gericht op ouders van de jongste jeugd. Bij menig club hangt nu al een bord of poster met gedragsregels rond sportiviteit en respect. Neve fronst haar wenkbrauwen: “Prima dat ze met het thema bezig zijn, maar meestal staan daar zaken op die niet mogen. Wij willen dat verenigingen zelf aan de slag gaan. Mensen moeten inzicht krijgen in de gevolgen van hun eigen gedrag op kinderen en zelf meedenken over de afspraken. Pas dan verandert er wat.” ⁄⁄ share Meer weten? Pagina 14

Pagina 16

Heeft u een lesboek, page flip of digi archief? Gebruik Online Touch: studiegids online bladerbaar publiceren.

Naar een veiliger sportklimaat // E-zine 02 Lees publicatie 30Home


You need flash player to view this online publication