26 GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN GOUDEN REGELS De eerste les: trek samen op. “Besef hoeveel power je samen hebt; dertig procent van de mensen is lid van een sportclub. Als je daar alle betrokkenen bij een club bij optelt, dan ga je naar percentages van vijftig of zestig procent”, stelt Erik Lenselink, manager sportontwikkeling van NOC*NSF en in die hoedanigheid betrokken bij TeamNL. Meüs van der Poel, adviseur public affairs voor publieke organisaties zegt hierover in Sport, Bestuur en Managament: “Het is voor de lobby funest als de diverse sporten en diverse verenigingen elk met hun eigen plan naar de lokale politiek gaan. Politici zijn over het algemeen eerder bereid verzoeken te honoreren als zij zien dat er veel draagvlak in de samenleving is.” “TREK SAMEN OP EN KIJK HEEL GOED NAAR JE BESTAANDE NETWERK” Zodra de verschillende sportclubs samen optrekken, doen ze er verstandig aan een heldere en niet overdreven lange lijst van prioriteiten te formuleren. Audrey Keukens van public affairs-bureau Dröge & van Drimmelen, dat organisaties op strategische wijze adviseert bij hun belangenbehartiging richting politiek en overheid: “Zorg dat op één A4 staat wat het belang van jouw vereniging is, en wat je hebt terug te geven. Kom daarbij met oplossingen in plaats van problemen. Stel bijvoorbeeld dat een gemeente moet bezuinigen, hoe kan je daarbij helpen? Kunnen de zaalsporten in de gemeente bijvoorbeeld samen optrekken? Door samen afspraken te maken kun je de gemeente namelijk werk uit handen nemen, bijvoorbeeld ten aanzien van het onderhoud. Maar een vereniging kan een gemeente ook helpen door een programma aan te bieden waardoor meer kinderen kunnen bewegen.” DEZELFDE GEMEENTE “Veel sportclubs weten niet of ze met hun wensen bij de wethouder, ambtenaar of het gemeentelijk sportbedrijf moeten zijn. Als gemeenteraadslid kom ik vaak op het stadhuis en heb ik contact met ambtenaren en wethouders. In die zin ben ik een insider en kan ik sportclubs op de juiste route wijzen; wie ze met hun specifieke vragen moeten benaderen. Daarnaast weet ik als raadslid heel goed wat wel en niet kan. Ik kan adviseren hoe je een advies moet inkleden of aan welk beleidsdocumenten je kunt refereren. Ik kom als gemeenteraadslid echter niet op voor de belangen van mijn eigen vereniging. Als er iets moet gebeuren voor mijn tennisvereniging, dan regelt de vicevoorzitter dat. Voor twee andere sportclubs in Amstelveen heb ik wel iets kunnen betekenen. De schaatsvereniging wilde graag een nieuwe ijsbaan. Ik ben toen met de wethouder van financiën gaan praten over de mogelijkheden. De gemeente bleek te willen bijdragen aan het geschikt maken van de ondergrond en de schaatsvereniging zorgde voor de benodigde menskracht. De gemeentesteun heb ik via een motie gekregen. Een motie is een belangrijk wapen; de raad moet deze wel uitvoeren als er een meerderheid is. Dat is het voordeel dat je als raadslid hebt boven een deskundige buitenstaander. Met dit middel heb ik ook kunnen voorkomen dat een gymnastiekaccommodatie moest plaatsmaken voor nieuwe woningen. Het gebouw en de inventaris van deze accommodatie zijn verslonsd. Slopen zou de eenvoudigste en goedkoopste oplossing zijn. Mijn punt was dat je binnen de gemeentegrenzen ook moet zorgen voor de sport, voor de duizend mensen die gebruik kunnen maken van deze locatie. De raad is opnieuw voltallig meegegaan met mijn motie om toch te investeren in deze ruimte. VICTOR FREQUIN IS VOORZITTER VAN DE AMSTELVEENSE TENNISVERENIGING AMSTELBURGH EN VVD-RAADSLID IN Bij succesvol lobbyen – dat geldt zowel voor een sportclub als voor een raadslid – is het van belang om de juiste mensen te kennen én de juiste dingen te zeggen. Want als je waardeloos voorstel hebt, dan krijg je het er ook bij de juiste personen niet door. Een goede lobby start wat mij betreft toch vooral in de fase voorafgaand aan de verkiezingen. Op dat moment kun je vraag en aanbod op elkaar afstemmen; sportverenigingen hebben hun wensen en politieke partijen hebben stemmen nodig. Na de verkiezingen weet je niet meteen wie het college zullen vormen, maar je weet wel wie er gewonnen hebben. En op die winnaars kun je je het best richten. Want op het moment dat je erin slaagt jouw wensen in het collegeakkoord te laten terechtkomen, heb je natuurlijk de sterkste positie.” BELANGRIJKSTE FASE Een derde gouden regel is dat je op tijd met je lobby moet starten. Heeft uw vereniging tot op heden stilgestaan? Jammer! Maar niet helaas. Want het loont om ook in deze laatste fase van de verkiezingstijd, die van de formatie en het schrijven van het collegeakkoord, voor je belangen op te komen. Erik Lenselink noemt deze derde fase (na het schrijven van de verkiezingsprogramma’s en de campagnefase) zelfs de belangrijkste fase. “Handel snel na 19 maart”, is de voornaamste tip van Meüs van der Poel. “Op woensdagavond, rond de klok van 00.00 uur, is de verkiezingsuitslag bekend. Meestal is dan ook wel bekend welke partijen aan tafel zullen zitten bij de coalitieonderhandelingen. De opdracht is: zorg ervoor bij de onderhandelaars in beeld te komen. Het onderwerp sport mag niet ontbreken in de rij thema’s die bij de Pagina 25

Pagina 27

Heeft u een presentatie, onlinebook of esportbladen? Gebruik Online Touch: tijdschrift naar een digitale publicatie converteren.

CENTER COURT | nummer 1 2014 Lees publicatie 33Home


You need flash player to view this online publication