44 INTERVIEW BEROEPSOPLEIDINGEN Frank van Fraayenhoven is manager beroepsopleidingen bij de KNLTB. Hij zorgt ervoor dat de – toekomstige – leraren een gedegen opleiding volgen en klaar zijn om hun kennis in de praktijk met de leerlingen te delen. Een tijdje terug zijn de opleidingen bij de KNLTB op de schop gegaan. Zoals in elke vorm van onderwijs is er ook bij de tennisbond tegenwoordig sprake van competentiegericht onderwijs. Dit betekent dat er bepaalde kerntaken zijn uitgeschreven waar de opleiding aan dient te voldoen. Frank van Fraayenhoven: “Vanuit de KNLTB zijn wij bezig geweest om de opleidingen aan te passen aan de wensen van de tennissers en de verenigingen. We hebben daarvoor een beroepscompetentieprofiel uitgeschreven om de leraar bagage mee te geven om zich in de praktijk te laten gelden. Vervolgens zijn we een stapje terug gegaan naar het zogeheten kwalificatieprofiel. Dat zijn de standaardvereisten waar je aan moet voldoen om je diploma te halen. Na het behalen van je diploma kun je de praktijk in, maar de denkfout wil nog wel eens ontstaan dat wanneer je geslaagd bent, je ook direct een ervaren kracht bent. Dat is natuurlijk niet zo. Vergelijk het met je rijbewijs. Als je het papiertje hebt gehaald, mag je autorijden, maar het duurt zeker een paar jaar voor je een ervaren chauffeur bent. Met meer ervaring maak je betere observaties en keuzes, en dat is voor een tennisleraar eveneens van groot belang. Van de andere kant: als nieuweling heb je wellicht betere en nieuwere inzichten dan iemand die al jaren in het vak zit. Daarom is het zaak om leraren ook onderling van elkaar te laten leren.” Als enige sportbond in Nederland neemt de KNLTB aan het einde van de opleiding een examen af. Deze zogeheten ‘proeven van bekwaamheid’ moeten uitmaken of de leerling capabel genoeg is om als leraar aan de slag te gaan. Van Fraayenhoven: “Getoetst wordt of je als leraar uit de voeten kunt met de vier leeftijdsgroepen die tennisles willen: de hele jonge jeugd, de tenniskids, de pubers – bij alle sportbonden een kwetsbare groep die je natuurlijk graag binnenboord houdt, volwassenen en de senior plussers. Binnen de opleiding moet je aantonen dat je over de vaardigheden beschikt om elke betreffende doelgroep iets te leren. Op die manier ga je goed beslagen de praktijk in. Vervolgens zal iedere leraar merken dat hij zich gaat specialiseren. Waar sommigen goed overweg kunnen met jongere leerlingen, hebben anderen juist een betere klik met senioren. Dat wijst de praktijk wel uit. Voor ons als tennisbond is het zaak om de leraren genoeg bagage mee te geven om iedere leerling, van welke leeftijd of welk niveau dan ook, iets te kunnen leren.” en daarom is het belangrijk om op alle fronten scherp te blijven. De aanwas van onderaf lijkt minder te worden en dat is zorgwekkend. Waar ligt dat aan? Mijns inziens zijn er verschillende oorzaken op te noemen, te beginnen met de ondergrond waar tennis op wordt aangeleerd. Voor toptennis is gravel sowieso essentieel. Wil je het goed doen op Roland Garros – en bijna alle grote toernooien – dan zul je als beginnend tennisser toch echt de basis moeten leren op gravel. Gravel is de ideale ondergrond om tennis goed op te leren. Dit heeft te maken met de speeleigenschappen van gravel ten opzichte van andere ondergronden. De manier van bewegen, het glijden, de balstuit, de tijd nemen en krijgen voor je achterzwaai – alle aspecten van de tennissport leer je het best op gravel. In Nederland hebben we de laatste jaren jammer genoeg te maken gehad met de tendens bij verenigingen om te kiezen voor kunstgras en smashcourt, omdat deze langer bespeelbaar zouden zijn. Dat gegeven is allang achterhaald. Gravel heeft zich verder ontwikkeld en er zijn inmiddels soorten op de markt die nieuwe voordelen bieden en exact dezelfde speeleigenschappen hebben als ‘ouderwets’ gravel. “We hebben allemaal hetzelfde doel voor ogen en dat is ervoor zorgen dat Nederland weer bij de tien beste tennislanden ter wereld hoort” BIJSCHOLEN Op de websites van de KNLTB is informatie te vinden omtrent het verlengen van licenties, vervolgopleidingen en de mogelijkheden tot bijscholing. www.mijnknltb.nl en www.knltb.nl. Pagina 43

Pagina 45

Heeft u een clubblad, virtual paper of web magazines? Gebruik Online Touch: club blad van papier naar online converteren.

CENTER COURT | nummer 1 2014 Lees publicatie 33Home


You need flash player to view this online publication