CENTRE COURT 11 De wereld verandert. En tennis moet mee TENNISKIDS DOORSLAAND SUCCES De cijfers liegen er niet om. De World Tour is een groot succes. De competitievorm waarbij kinderen tot twaalf jaar in teamverband kennismaken met de tennissport heeft in amper een halfjaar tijd grote populariteit verworven. Steeds meer clubs schrijven in, steeds meer jeugdleden doen mee. Het streven van de tennisbond om zo veel mogelijke jonge spelers en speelsters kennis te laten maken met de attractieve kanten van de sport, werpt zijn vruchten af. Inmiddels speelt maar liefst 45 procent van alle jeugdleden mee. Van de 1.650 verenigingen hebben er reeds 1.100 aansluiting gezocht bij de World Tour. Ronald Pothuizen, projectleider Tenniskids bij de KNLTB, kan het succes wel verklaren. “We hebben de laatste jaren de sport aan het kind aangepast. Voorheen was het andersom, moest het kind zich aanpassen aan de sport.” Dat werkte niet. “De tijd dat de steel van een racket werd afgezaagd, het kind op de baseline werd gezet en dat dat het dan was, ligt gelukkig al weer even achter ons. Er is veel vooruitgang op dit terrein geboekt. We zijn ons nu veel beter bewust van de motorische, fysieke en psychologische ontwikkeling van een kind. En: een kind wil spelen. Een voetballertje gaat ook niet alleen maar naar de training om een bal met rechts en links te leren aannemen, hij wil doelpunten maken, zich Messi voelen. Dat kon bij tennis niet. Het materiaal, het format, de baan, de lessen, het was allemaal niet aangepast aan het kind.” Sinds Tenniskids in 2006 werd opgezet kwamen er eigen ballen (rood/groen/oranje), eigen rackets (van 19 tot 23 inch), een eigen tennisbaan (kleiner en met een lager net) en eigen regels. “Kinderen zijn, zeker nu er ook de World Tour is, enthousiaster dan ooit. Ze zijn tennis simpelweg leuker gaan vinden. Dat is precies wat we willen bereiken. Tennis moet hoger op het prioriteitenlijstje van jonge kinderen komen te staan. Alleen als ze een sport leuk vinden, gaat er een aanzuigende werking van uit. Dan blijven ze het doen en, dat is minstens zo belangrijk, gaan ze er op het schoolplein over vertellen of houden ze een spreekbeurt.” Pothuizen signaleerde recent een stijging van het aantal inschrijvingen. Aan de voorjaarscompetitie 2014 doen 1.500 kinderen meer mee dan aan de laatste najaarscompetitie. Nu is de voorjaarscompetitie altijd populairder dan de najaarscompetitie, dus zijn de cijfers niet helemaal met elkaar te vergelijken, maar toch durft de projectleider te stellen dat de opmars van de World Tour zich doorzet. Al is het maar omdat er meer verenigingen meedoen. “Zeker 700 verenigingen hebben zich ingeschreven voor het trainingsprogramma, 1.100 doen mee met de World Tour of de groene competitie.” De KNLTB bespeurt bovendien dat steeds meer trainers de workshops van de bond willen volgen. Pothuizen: “We moeten ook de verenigingen een compliment maken. Niet alleen werken ouders mee, ook trainers zijn er flink ingedoken. Veel clubs maken bovendien een waar feest van de World Tour, het is echt een happening aan het worden.” Dat in één jaar tijd het aantal kinderen dat competitietennis speelt, gegroeid is van een kleine twintig procent naar 45 procent nu, mag gerust een eclatant succes worden genoemd. “De tennissport was bij kinderen verworden tot een lessport. Daar zijn we nu van af. En door de World Tour hebben ze ook veel meer motivatie voor hun lessen.” Pothuizen denkt dat er nog meer winst is te boeken, en wel door een relatief simpele ingreep, die slechts een nieuwe manier van denken vereist. Pothuizen wil het tennisseizoen in de toekomst gelijk laten lopen met het schooljaar. “Op het moment dat een gezin plannen maakt voor de komende maanden, en dat is vaak bij de start van een nieuw schoolseizoen, doen wij niet mee. Vader en moeder plannen de vrije dagen, kijken wanneer de vioollessen en hockeytrainingen zijn. Pas in april kwam daar dan opeens tennis tussendoor fietsen. Daar werd het gezin niet blij van. Dus is het onze opzet om het tennisseizoen voortaan van september tot augustus te plannen. Een seizoen dat loopt van april tot oktober past gewoon niet zo goed bij de consument van nu.” Pagina 10
Pagina 12Scoor meer met een webshop in uw sportbladen. Velen gingen u voor en publiceerden flyers online.
CENTER COURT | nummer 2 2014 Lees publicatie 34Home