CENTRE COURT 35 “HET SAMENSPEL TUSSEN BOND EN CLUBS WORDT STEEDS BETER” edities een door de bond samengesteld promotiepakket toegestuurd kregen, konden de clubs nu via een webshop zelf hun materiaal voor promotionele ondersteuning samenstellen. “Banners, flyers, posters, zadelhoesjes, sleutelhangers met tennisballetjes – elke vereniging kon een pakket op maat samenstellen.” Opvallend was dat slechts driekwart van de verenigingen gebruik had gemaakt van de bestelmogelijkheid. Dat getal moet de komende jaren omhoog. De kwaliteit van de geboden materialen, de keuzemogelijkheden en de snelle levering kregen gemiddeld een 8 als rapportcijfer. Nieuw was de aan de OTD gekoppelde workshop ‘Ledenwerving en -behoud’. Deelnemende verenigingen kregen daarin handvaten aangereikt om zich beter te wapenen tegen een terugloop in het ledental. De workshop werd met een 7,58 gewaardeerd. Smeding: “Het is van belang dat clubs goed nadenken over wat ze ervoor moeten doen om nieuwe leden ook écht in de vereniging op te nemen. Het is zaak dat zij zich na de eerste introductie snel thuis gaan voelen. Denk mee over hun traject, help ze bijvoorbeeld een speelmaatje te vinden.” Via www. tennisnonstop.nl zijn tips, clips en documenten te vinden die kunnen bijdragen aan het behoud van leden. MAATJESSYTEEM Bij Smashing Pink in Amsterdam is men juist daar druk mee in de weer. De ledencommissie onderzocht waarom mensen die relatief kort lid waren geweest, hadden opgezegd. Voor velen bleek integratie in de club een probleem, dus zette de vereniging in 2013 een maatjessysteem op. Smeding: “Elk nieuw lid dat dat wil, wordt gekoppeld aan een Smashing Pink-lid van hetzelfde niveau, die hem of haar wegwijs maakt in de club. Aan het eind van 2013 bleek dat de nieuwe leden zeer tevreden waren over de opvang. Ze voelden zich thuis. Voor het eerst in jaren zegde geen van de nieuwe leden op.” Smashing Pink noteerde dankzij de OTD van dit jaar vijftien absolute beginners op de ledenlijst. Zij werden bij het Openingstoernooi verwelkomd op een speciaal voor hen georganiseerd ontbijt. Smeding noemt de betrokkenheid van bestuur en commissies een voorwaarde voor geslaagde OTD. “Alleen meedoen is geen garantie voor succes. Promoties en voorlichting zijn nodig om er echt een speciale dag van te maken. Je kunt niet iemand een racket geven, op de achterste baan wegstoppen en dan vragen: word je lid?” Een viertal verenigingen kreeg tijdens de OTD door de KNLTB een clinic van John van Lottum aangeboden als beloning voor het inrichten van een goede website of een sterke wervingscampagne. Deze extra trekpleister maakte het enthousiasme bij TV Strokel in Harderwijk, Tennisvereniging Bavel, Cream Crackers in Groningen en TOB in Amsterdam, alleen maar groter. Medemblikker TC zette Van Lottum op eigen initiatief in. NOG EEN LEDENWERFactie IN SEPTEMBER Het staat elke vereniging vrij de OTD zelf in te vullen. Waar de ene vereniging één moment prikte, kozen andere voor twee promotieacties. “Woensdag voor kinderen, zaterdag voor volwassenen bijvoorbeeld.” Veel verenigingen gaven een clinic of demonstratie, hielden een introductiebijeenkomst of presentatie in het clubhuis, vroegen hun leden om kennissen uit te nodigen of boden een gratis proefles en/ of een lidmaatschap tegen gereduceerd tarief. Diverse verenigingen suggereerden dat er naast de OTD in het voorjaar nog een tweede moment voor een ledenwerfactie zou moeten komen. September, wanneer het schoolseizoen weer begint, werd als een prima moment daarvoor genoemd. Bij TV Oudorp vielen de OTD tijdens de krokusvakantie. “Niettemin konden we zestien nieuwe leden inschrijven. We spelen nu met het idee om in september nog een open dag te organiseren.” De KNLTB weet dat meer verenigingen denken aan de organisatie van kennismakingsactiviteiten op andere momenten in het jaar en stimuleert dit van harte. Op de speciaal aan de Open Tennisdagen gewijde pagina op de website van de bond zal gedurende het hele jaar informatie te vinden zijn over open dagen en andere ledenwerfacties. t Pagina 34

Pagina 36

Heeft u een lesboek, virtual paper of egidsen? Gebruik Online Touch: reclamefolder digitaal uitgeven.

CENTER COURT | nummer 2 2014 Lees publicatie 34Home


You need flash player to view this online publication