CENTRE COURT 49 “BELANGRIJK VOOR EEN GOEDE BAL IS DE IDEALE BALSTUIT, ZIJN VLUCHTEIGENSCHAPPEN EN DE IMPACT IN JE RACKETBLAD” dan een gasgevulde bal. Ik kan niet zeggen welke soort beter is. Iedere speler heeft zijn eigen voorkeur, maar gasgevulde ballen hebben onomstotelijk de beste speleigenschappen, en dat staat bij mij voorop en gaat voor duurzaamheid.” KINDERBALLEN Tot voor kort was het gebruikelijk dat kinderen speelden met een tennisbal voor volwassenen. Dit had veel invloed op de techniek die de kinderen aanleerden. Omdat de bal hoog opstuitte, werden ze gedwongen om de bal veelal boven schouderhoogte te slaan, met als gevolg dat heel extreme grepen ontwikkelden. Met de introductie van het zogeheten Tenniskids-programma – en de daarbij behorende gekleurde, zachte ballen – kwam hier een einde aan (zie ook ‘Innovaties in tennis’, pagina 8). In de eerste fase van dat programma maken kinderen kennis met tennis. Ze ontwikkelen hun basisvaardigheden en spelen wedstrijden op een kwart van de tennisbaan met een laag net. Er wordt gespeeld met een grotere rode tennisbal gemaakt van spons of foam. Deze bal stuit minder hoog en dit maakt het voor kinderen makkelijker om een rally te spelen, zeker in combinatie met een lager net. Wanneer kinderen de leeftijd van zeven à acht jaar bereiken, bereiden ze zich voor op het spelen op een grote baan. Ze gaan ook qua lengte de lucht in, dus mag de bal hoger opstuiten. Van der Horst: “Hiervoor is een geel/oranje zachtere bal ontwikkeld. Met deze bal kunnen ze langere rally’s spelen en deze is ideaal voor hun nieuw ontwikkelde slagen en technieken.” In de laatste fase vanaf negen jaar en ouder zijn kinderen in staat om te tennissen op een hele tennisbaan. Van der Horst: “Het wedstrijdelement wordt steeds belangrijker, en ook techniek en tactiek gaan een grotere rol spelen. De kinderen spelen nog wel met een groene tennisbal, die zachter en lichter is dan een normale tennisbal. Dit om een ideale balstuit te garanderen, zodat hun techniek zich goed kan blijven ontwikkelen. Hier zullen ze op latere leeftijd, wanneer ze uitgegroeid zijn, heel veel profijt van hebben.” t MEER DAN EEN BALLENLEVERANCIER De KNLTB werkt al ruim vijftig jaar samen met Dunlop. Deze samenwerking gaat verder dan enkel het leveren van zo’n 35.000 ballen en andere tennisgerelateerde producten aan de tennisbond. “Vooral bij nieuwe ontwikkelingen, bijvoorbeeld op het gebied van Tenniskids en andere vormen van doelgroeptennis, is Dunlop een door ons zeer gewaarde gesprekspartner”, aldus Pim Nip, coördinator commerciële zaken van de KNLTB. “We zien het beide als prioriteit de sport zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor zo veel mogelijk mensen, en vooral zo veel mogelijk kinderen aan het tennissen te krijgen.” Het belang van de jeugd voor Dunlop wordt onderstreept door hoofdsponsorschap van de Dunlop Junior Series. Nip: “Dat is een jaarlijks terugkerende serie toernooien binnen de bestaande KNLTB JRT*- en JRT**-jeugdtoernooien. Deelnemers aan deze toernooien verzamelen punten voor de Dunlop Junior Masters die aan het einde van het seizoen (eind september/begin oktober) worden gespeeld. Deze ‘masters’ zijn voor prestatieve jeugdspelers het hoogtepunt van ieder seizoen. Tijdens dit afsluitende toernooi DUNLOP: wordt per categorie (JE/ME t/m 12 en t/m 14 jaar) bepaald wie zich een jaar lang Dunlop Junior Series Master mag noemen. Deze toernooien zijn voor de KNLTB van groot belang vanwege de talentontwikkeling en als stimulans voor de jeugd om te blijven tennissen.” De verschillende gekleurde ballen die de afgelopen jaren in samenwerking met Dunlop zijn ontwikkeld voor het Tenniskidsprogramma, ballen van uiteenlopend formaat, gewicht en stuitvermogen (zie ook het artikel over innovaties in de tennissport op pagina xx), maken inmiddels deel uit van het vaste assortiment van Dunlop. Nip: “Ook daarin zijn ze heel alert en vooruitstrevend.” Het partnership tussen KNLTB en Dunlop bestaat al vijftig jaar, maar wordt desondanks elk jaar weer onder de loep gelegd. Nip: “Het is natuurlijk best bijzonder dat twee partijen al zo lang met elkaar samenwerken. Hoewel het vaste routine is om de samenwerking jaarlijks grondig te evalueren, zien we tot op heden geen enkele reden om van partner te veranderen of de samenwerking te verbreken.” Pagina 48
Pagina 50Heeft u een onderwijscatalogus, i paper of e-onderwijs catalogi? Gebruik Online Touch: catalogus online uitgeven.
CENTER COURT | nummer 2 2014 Lees publicatie 34Home