CENTRE COURT dat alternatief niet weggemoffeld zijn, maar zichtbaar, zodat mensen sneller geneigd zijn de gezondere keuze ook te maken. Voorbeelden zijn bruin brood gebruiken voor tosti’s in plaats van wit brood. Daarnaast kunnen snackgroenten als worteltjes, stukjes bloemkool, komkommer of tomaat worden aangeboden, of smoothies van vers fruit. Kantines die in aanmerking willen komen voor ‘brons’ moeten bovendien het drinken van water na het sporten stimuleren en dat gratis ter beschikking stellen. Niet alleen via de kraan in de kleedkamer, maar zichtbaar in de kantine door bijvoorbeeld kannen met bekers op de bar te zetten of een watercooler te plaatsen. De KNLTB gaat aan de slag om de informatie van het Voedingscentrum te vertalen in bruikbare tips voor tennisverenigingen en eventuele pachters van tenniskantines. “We hebben veel verschillende verenigingen. Dorpsclubjes met nog geen honderd leden tot grote verenigingen met meer dan duizend leden. Die grote clubs hebben vaak meer mogelijkheden, omdat ze grotere keukens hebben om voedsel klaar te maken. Maar ook voor kleine verenigingen zijn er bruikbare tips’’, zegt Kwint. Ze verwacht dat een gezondere sportkantine over een aantal jaar normaal is. “Het begin is misschien lastig. Dat zag je met het rookbeleid ook. Nu haalt niemand het meer in zijn hoofd om binnen te roken.’’ Ze wijst naar de horecagelegenheden bij fitnessclubs. “Daar staan vaak bijna uitsluitend gezonde dingen op de kaart. Het zit bij sportscholen veel meer in de cultuur dat je erheen gaat om aan je gezondheid te werken. Patat past daar niet bij.’’ t MEE AAN PILOT Eind vorig jaar startte de hockeybond samen met het Voedingscentrum een pilot met twaalf verenigingen. De bedoeling is clubs te inspireren en te motiveren een gezond en divers assortiment aan te bieden in het clubhuis. Twee maanden geleden sloot een aantal tennisverenigingen zich aan bij de pilot. TV Te Werve (Rijswijk) en THOR De Bataaf (Den Haag) zijn twee van die clubs. “We werden door de gemeente Den Haag uitgenodigd voor een oriënterend gesprek’’, zegt Loek de Gruijter, voorzitter van THOR De Bataaf. Ook René Biemans, verenigingsadviseur in district Den Haag benaderde de club. “We zijn met onze pachter in gesprek gegaan en hij vond het een goed idee om aan te sluiten. Hij heeft daar natuurlijk een belangrijke stem is. Uiteindelijk is onze kantine zijn bedrijf’’, zegt de voorzitter van de club met 1.500 leden. TV TE WERVE EN THOR DE BATAAF DOEN al minstens één gezonder alternatief. Dat kan ook, want we hebben een grote professionele keuken.’’ Als de criteria van zilver en goud bekend zijn, dan gaat de vereniging met de pachter kijken hoe het assortiment kan worden aangepast om ook voor die keurmerken in aanmerking te komen. HOCKEY Tijdens het WK hockey begin juni in Den Haag organiseert de hockeybond een aantal seminars over de gezonde sportkantine. Doel van de seminars is om bestuurders van sportverenigingen van alle sportbonden te laten zien dat het aanbieden van de gezonde keuze in de sportkantine leuk is, kan leiden tot extra omzet en meer tevreden leden. Sportbestuurders krijgen diverse tips en trucs om de gezonde keuze op een goede manier te introduceren in hun eigen kantine. INFORMATIEBIJEENKOMST TIJDENS WK BIOLOGISCHE LUNCH Ook TV Te Werve heeft een pachter en ook die was meteen enthousiast. “Toevallig hebben we net een nieuwe, dus dit project kwam voor ons op het goede moment’’, zegt voorzitter Remco Rijn. Zijn vereniging is al langer met het gezondheidsvraagstuk bezig. “Als club willen we dat onze leden sport beoefenen op een gezonde manier. We zijn ervan overtuigd dat er verbanden zijn tussen sport, voeding, blessures en hoe je fit blijft. We willen dat mensen fitter het park verlaten dan dat ze komen.” Een paar jaar geleden organiseerde Te Werve tijdens een toernooi al een biologische lunch. “We serveerden bijvoorbeeld geitenkaas van een lokale boer. Er werd ook uitleg gegeven over de producten. Het leuke is dat je er op die manier achter komt wat er nog meer in je omgeving gebeurt, bijvoorbeeld bij de plaatselijke bakker.’’ Verenigingsadviseur Biemans wist van dit initiatief en vond Te Werve daarom een geschikte vereniging om mee te doen aan de pilot. In maart zijn beide clubs ingestapt. De intake met een uitgebreide vragenlijst is achter de rug. Binnenkort krijgen de verenigingen een drie uur durend advies van een consulent van stichting De Gezonde Sportkantine. Rijn: “We krijgen dan advies op maat, een plan van aanpak voor onze situatie.” Dat plan zal gebaseerd zijn op het brons-zilver-goudprincipe dat het Voedingscentrum nu aan het ontwikkelen is (zie hoofdverhaal). De Gruijter: “Waarschijnlijk voldoen we al aan de criteria voor brons. In elke productgroep hebben we ADVIES OP MAAT GOED VOOR DE CONCURRENTIEPOSITIE Hoewel de verenigingen pas recent bij de pilot zijn aangesloten, zitten ze niet stil. Zo verscheen bij THOR De Bataaf al verse muntthee en vers geperste jus d’orange op de kaart. “Dat loopt als een trein’’, zegt De Gruijter. “Met verse producten moet je goed kijken of genoeg mensen interesse hebben. Is die interesse er niet, dan moet je spullen weggooien, en dat is verlies voor de pachter. We zullen dus kritisch zijn wat we wel en niet op de kaart zetten. De muntthee en verse jus vinden in elk geval gretig aftrek.’’ Ook bij Te Werve hebben ze de eerste slag al gemaakt. Zo heeft de pachter manden met fruit neergezet. Leden kunnen dat gratis pakken. Bij jeugdtoernooien krijgen kinderen een limonadevariant met minder suiker. Rijn: “We merken dat gezondere producten aanbieden goed is voor onze concurrentiepositie. Mensen willen tegenwoordig graag gezond en bewust bezig zijn. Natuurlijk kan er best een biertje op het terras gedronken worden, maar je moet ook een alternatief hebben. En je moet er voor zorgen dat het gezonde alternatief net wat aantrekkelijker wordt gepresenteerd.’’ Beide clubs hopen met het advies vanuit stichting De Gezonde Sportkantine een volgende stap te kunnen maken. “Die pilot is voor ons een stimulans om verder te gaan’’, zegt De Gruijter. Rijn: “We willen de stap naar een gezondere kantine professioneler aanpakken en daarom gebruikmaken van de communicatie en expertise van de pilot. We hebben plannen zat.” 65 Bij jeugdtoernooien krijgen de kinderen een limonadevariant met minder suiker. Pagina 64
Pagina 66Heeft u een lesmateriaal, digitaalbladeren of digitale whitepapers? Gebruik Online Touch: publicatie online plaatsen.
CENTER COURT | nummer 2 2014 Lees publicatie 34Home