CENTRE COURT 1 rij een beroep heeft moeten doen op de opgebouwde financiële reserves om de organisatie van de top- en breedtesport niet in het gedrang te laten komen. “We hebben een paar fantastische jaren gehad, waarbij de afdracht richting 60 miljoen ging (zie kader)”, vertelt Booij, “Maar dat bedrag is nu gezakt naar een bedrag tussen de 40 en 45 miljoen. Dat is vergelijkbaar met de gemiddelde resultaten uit het verleden, maar het is natuurlijk vervelend om een stap terug te moeten doen.” Er zijn verschillende verklaringen voor de tegenvallende inkomsten, legt Booij uit. “Ten eerste is dit te wijten aan de economische crisis. Mensen kopen minder snel een lot als de beurs wat krapper is. Daarnaast verandert de consumentenmarkt. De verkoop in de winkels staat onder druk, het consumentengedrag verandert. Mensen zijn minder geïnteresseerd in abonnementsvormen, vooral jongeren. Eén van de manieren om het tij te keren is om online veel actiever te zijn. Dat werpt inmiddels ook vruchten af. Maar wij zijn sterk gebonden aan de beperkingen: wij mogen onze producten wel online verkopen, maar online spelen is nog niet toegestaan.” ‘VAN EN VOOR DE SPORT’ Om de inkomsten weer in de lift te krijgen, heeft De Lotto ingezet op iets dat daarvoor te weinig gebeurde: de relatie met de sport innig omarmen. De Lotto communiceerde in haar eigen woorden te weinig dat zij ‘van en voor de sport is’. De Lotto gaat daarom het merk Lotto beter zichtbaar maken via de sport. Met NOC*NSF en de sportbonden is bijvoorbeeld afgesproken dat zij in hun communicatie standaard het Lottologo opnemen. Ook zijn er meer marketingrechten gegeven aan Lotto. Ter illustratie: Lotto is ook naamgever van het Nederlandse Davis Cup team, de landelijke KNLTB competitie, het NK Tennis en tot slot was Lotto partner tijdens de World Team Cup. “Onze samenwerking met de tennisbond is een fraai voorbeeld van de verbeterde verstandhouding tussen de sportbonden en De Lotto. Want uitingen zoals bij het Davis Cup team vertegenwoordigen een enorme waarde. Dat zie je misschien niet direct terug in de betere verkoopcijfers, maar als je dit allemaal moet inkopen, ben je veel geld kwijt. We zien dat de associatie tussen De Lotto en de sport sterker is geworden, uit marktonderzoek blijkt dat mensen hier enthousiast over zijn.” BEDREIGING Naast de economische crisis is er nog een bedreiging voor De Lotto en dus de Nederlandse sport: de liberalisering van de gokmarkt. In dit langlopende politieke dossier maakte staatssecretaris van Justitie Fred Teeven (VVD) afgelopen zomer bekend dat online gokken vanaf 2015 legaal moet worden. Buitenlandse bedrijven kunnen straks een vergunning aanvragen voor een gokwebsite die zich richt op de Nederlandse markt. De Lotto is enerzijds blij dat er nu eindelijk (enige) duidelijkheid komt. Er waren al buitenlandse partijen illegaal actief in Nederland, terwijl De Lotto zelf werkloos aan de zijlijn moest “Hoe meer deelnemers de ambassadeur werft, hoe hoger de inkomsten voor de club” toezien. Booij: “We zijn al een tijd bezig met het ontwikkelen van een online gaming platform. Daarvoor is het wel belangrijk te weten: wat mogen wij straks precies, wat mogen we aanbieden? We hebben allerlei plannen en scenario’s klaarliggen, maar je kunt pas concreet aan de slag als je weet wat de regels zijn.” De scenario’s kan De Lotto nu dus verder uitwerken, al is nog niet precies bekend wat de spelregels zullen zijn. Het feit dat buitenlandse partijen nu officieel mogen toetreden tot de Nederlandse markt, baart De Lotto zorgen. “Ons grootste belang is dat de afdracht aan de sport in de volle breedte gewaarborgd blijft. Het is WAT DOET DE LOTTO-CLUBAMBASSADEUR? De Lotto wil jouw sportclub in staat stellen om extra geld te verdienen. Hiervoor is Lotto op zoek naar dé Lotto-clubambassadeur bij jouw sportclub. Als Lotto-clubambassadeur ben je tijdens de actie het centrale aanspreekpunt voor Lotto binnen jouw club. Daarnaast ben je bezig met het werven van zoveel mogelijk nieuwe Lotto-abonnees. Lotto vraagt hiervoor aan de clubambassadeur om zich in te schrijven via www.lotto.nl/club. De Lotto-clubambassadeur ontvangt het actiepakket met onder andere posters, advertenties en antwoordkaarten. Hiermee kunnen clubleden enthousiast gemaakt worden om zich aan te melden als nieuwe Lotto-abonnee. Op www.lotto.nl/club kun je banners, advertenties en een voorbeeldtekst voor op de clubwebsite downloaden. Voor iedere nieuwe Lotto abonnee die de clubambassadeur werft ontvangt jouw sportclub eenmalig 50 euro. Het bedrag kan snel oplopen, want bij tien nieuwe Lotto abonnees ontvangt de sportclub eenmalig 500 euro en bij 50 nieuwe Lotto abonnees 2500 euro. Tips voor de clubambassadeur: • Bepaal met je club of team een doel voor deze actie: het opknappen van het clubhuis/kantine, nieuwe sportmaterialen, een leuk team uitje etc. • Hang de poster op in het clubgebouw/ kantine • Plaats de inschrijfformulieren op een goed zichtbare plek in het clubgebouw/kantine, of deel ze persoonlijk uit aan de clubleden • Zet de banner/advertentie en voorbeeldtekst op de website van de tennisclub (vraag evt. hulp aan de webmaster van de club) • Plaats de advertentie in het clubblad • Deel deze actie via social media Pagina 16
Pagina 18Scoor meer met een webwinkel in uw weekbladen. Velen gingen u voor en publiceerden sportbladen online.
CENTER COURT | nummer 3 2014 Lees publicatie 35Home