CENTRE COURT 1 “Ons grootste belang is dat de afdracht aan de sport in de volle breedte gewaarborgd blijft” gaming platform. De Nederlandse sport profiteert uiteraard als eerste van deze mogelijke kostenbesparingen. ZICHTBAARHEID Om haar zichtbaarheid ten opzichte van de aanstaande concurrenten op de gokmarkt en verbondenheid met de sport te vergroten heeft De Lotto afgelopen zomer de ambitie uitgesproken als sponsor in de topsport te stappen. Samen met schaatssponsor BrandLoyalty wordt De Lotto mogelijk sponsor van zowel de Belkin-wielerploeg (waar de naamgever na dit wielerseizoen opstapt als sponsor) als het schaatsteam. Marketing-directeur Arno de Jong van De Lotto spreekt van een unieke samenwerking op ‘organisatorisch en commercieel vlak’. Deze mogelijke sponsorinvestering gaat overigens niet ten koste van de afdracht aan de sport, omdat ze vanuit het Lotto marketingbudget wordt gefinancierd. Intussen bereidt De Lotto zich ook met haar eigen producten zo goed mogelijk voor op de nieuwe toekomst. Eén van nieuwe initiatieven is ‘de clubambassadeur’, waarmee sportclubs in staat worden gesteld om rechtstreeks geld te verdienen voor hun eigen vereniging. Booij: “Binnen de vereniging zoeken we iemand, bijvoorbeeld een bestuurder of de beheerder van de accommodatie, die andere leden aanspoort Lotto te spelen. Hoe meer deelnemers de ambassadeur werft, hoe hoger de inkomsten voor de club. Bij alle sportbonden proberen we een netwerk van clubambassadeurs op te zetten. Het is voor ons ondoenlijk om dat zelf te doen, zo groot zijn we niet, dus moet het via de bond. Het is belangrijk dat de verenigingen het clubambassadeurschap kennen, want zij weten zelf het beste wie een goede ambassadeur zou kunnen zijn.” GOED SAMENWERKEN “Wij voorzien de bonden en verenigingen daarom van promotiemateriaal (zie kader). Wij moeten het samen doen, want wij staan als organisatie ver van de sporters af. Wij dragen geld af aan NOC*NSF en van daaruit vloeit het geld naar de bonden. Daarvan profiteren ook de verenigingen; bonden organiseren veelal de competitie, zetten jeugd-, scheidsrechters- en trainersopleidingen en regelen veel andere zaken. Door het geld via de clubambassadeurs rechtstreeks aan de verenigingen ten goede te laten komen, hopen wij dichterbij de sporter komen te staan. We zoeken continu naar manieren om dit op een goede manier te doen.” Om de band met de sport te versterken is om te beginnen een goede band met de bonden dus onontbeerlijk. Over de samenwerking met de KNLTB, één van de vier pilotpartners in het clubambassadeursproject, is Booij zeer te spreken. “De tennisbond is een mooi voorbeeld van hoe soepel die samenwerking kan gaan. Daar is het belang van De Lotto heel duidelijk doorgedrongen. Als alle bonden het belang van De Lotto zouden zien zoals de tennisbond, dan wordt het leuk!” t Pagina 18
Pagina 20Heeft u een folder, digi brochure of e-flyers? Gebruik Online Touch: relatiemagazine van pdf naar online converteren.
CENTER COURT | nummer 3 2014 Lees publicatie 35Home