CENTRE COURT 13 zaak via een tweet, of via facebook, bij de leden onder de aandacht wordt gebracht, dan zal hij dat zeker waarderen.” SLIMME JONGENS EN MEISJES “Probleem is dat sportverenigingen per definitie te weinig gebruik maken van de kracht van social media. Terwijl spelers vaak echt lokale helden zijn. Kijk maar eens hoe populair ze op facebook en Twitter zijn, hoeveel volgers ze hebben. Het zijn echt niet alleen de grote topsporters die zo populair zijn. Vooral in het amateurvoetbal zijn lokale voetballers echt lokale helden. En lokale helden worden gevolgd. De tenniswereld kan hier in mijn ogen veel beter gebruik van maken. Zet social media in op allerlei gebieden, lokaal, regionaal. Hierbij moet je gebruik maken van de slimme jongens en meisjes die lid zijn van je verenigingen, die alles van internet weten. Vraag aan hen: kunnen jullie ons helpen en adviseren? Ik ben zelf internetondernemer en maak graag gebruik van de expertise van jongeren; ze zijn opgegroeid met internet, ze zijn vaak slimmer en creatiever. Ze weten heel goed hoe je op het web activiteiten kunt ontwikkelen, zoals wervingscampagnes.” “Door je eigen jonge leden in te zetten kunnen verenigingen een hoop kosten besparen. Want je hoeft nu geen dure marketingprofessionals of websitebouwers in te huren. Nee, ik maak gebruik van de ervaring en creativiteit uit mijn eigen ledenbestand. En die is groot hoor, bij tennisverenigingen. Dat is het bedrijfskapitaal van de vereniging. En heel veel van de jongeren vinden het nog leuk ook om ook iets voor de tennisvereniging te doen. Zet ze in een werkgroepje, dat aan de slag gaat met de vraag; ‘Hoe vermarkt ik mijn club? Hoe vergroot ik mijn ledenbestand?’ De jongeren hebben zo gelijk een interessant schoolproject te pakken: ‘Hoe red ik mijn tennisvereniging?’ Wat ik maar wil zeggen: de kennis is er, het wordt alleen niet gebruikt.” Is de tennisvereniging zoals we die nu kennen, en die in zijn huidige vorm een lange historie heeft, als model nog wel houdbaar? “Nou, je zal hoe dan ook moeten inspelen op de veranderde wensen en behoeften van de jeugd. Net zoals het bedrijfsleven dat ook moet doen. Ik ben als hoogleraar economie 4.0 verbonden aan de Open Universiteit. Ik zeg vaak tegen mijn toehoorders: ‘Heren en dames ondernemers, u hebt een verdienmodel, dat voldoet over drie jaar niet meer. U zult het moeten aanpassen. Elk bedrijf in de wereld moet dat. Want de wereld om ons heen verandert mede als gevolg van de economische impact van mobiel internet en nieuwe internettoepassingen op het terrein van economie, onderwijs, gezondheidszorg et cetera. De jeugd van nu is al weer anders dan de jeugd van tien jaar geleden.” “Dus als je de jeugd wil binnenhalen, dan moet je interessante activiteiten voor ze organiseren. Jeugd is veel bezig met internet. Dus je moet de digitale wereld waar jongeren in leven verbinden met het tennis. Er zijn prachtige voorbeelden, bijvoorbeeld in het voetbal, waarbij een computerspel stopt, en je het alleen kunt afmaken door op een fysieke locatie, zoals een Cruyff Court, een aantal doelpunten te maken. Dat kun je natuurlijk ook met tennis doen. Dat jongeren naar de baan moeten gaan om een game te kunnen winnen.” Dat klinkt mooi. Maar tennisvereniging zouden ook kunnen zeggen: we koesteren onze sterke punten, en we accepteren dat we kleiner worden. “Nee, dat moet je niet doen! Stilstand is achteruitgang. Sterker nog, in de wereld van nu is stilstand ondergang.” U heeft in het betaald voetbal transparantie gepromoot. In hoeverre kan openheid noodlijdende tennisverenigingen helpen? “Eén van de belangrijkste adviezen in ons rapport voor het betaald voetbal destijds was: kijk goed naar de voorruitlopers. Kijk naar de vereniging die uitzonderlijk goed presteert. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Dit geldt ook voor het bedrijfsleven; je kunt heel veel leren van je concurrenten. Wie slaagt er tegen de trend in om toch nieuwe leden en sponsors te winnen?” Is de sportwereld wel open en vooruitstrevend genoeg om dat te doen? “Nee. Daarvoor ontbreekt het vaak aan tijd en verenigingsbestuurders zijn sowieso niet snel geneigd om te kijken hoe het bij een ander gaat. Ik verwijt ze overigens niks, want ik zie hetzelfde bij bedrijven. Ik ben commissaris bij een aantal grote ondernemingen en ook daar zeg ik: we moeten van onze concurrenten leren. Soms moet je accepteren dat een ander het beter doet. Je moet proberen er lessen uit te trekken.” Maakt het feit dat accommodaties vaak privaat bezit zijn van tennisverenigingen hen nog extra kwetsbaar? Andere sportverenigingen kunnen nog terugvallen op de gemeente. “Nou, laat ik vooropstellen: de steun van de gemeente die is er niet lang meer. Het kan in strijd zijn met Europese regelgeving, zoals men in het betaald voetbal heeft gemerkt. Op lokaal niveau zie je dat de sportbudgetten van gemeenten achteruitgaan. In die zin is de positie van tennisverenigingen “Probleem is dat sportverenigingen per definitie te weinig gebruik maken van de kracht van social media” Pagina 12
Pagina 14Voor boeken, online catalogi en drukwerk zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw uitgaves.
CENTER COURT | nummer 1 2015 Lees publicatie 40Home