CENTRE COURT 35 OPEN EN TOEGANKELIJK Het oude logo van de tennisbond ging al tientallen jaren mee en was voor de doorgewinterde tennisser zeker herkenbaar, maar riep voor mensen die weinig met de sport te maken hadden nauwelijks associaties met tennis op. Bovendien had het gewezen beeldmerk in al die jaren vrijwel geen verandering ondergaan. De KNLTB is als bond in de afgelopen 100 jaar echter wel veranderd en is zich daar terdege van bewust. Het oude, wat statig aandoende logo stamt uit een tijd dat tennis voor velen nog een elitesport was, maar die periode ligt ver achter ons. Tennis is een volkssport en de KNLTB is met ruim 600.000 leden de op-één-na grootste bond van Nederland. Die bond moet voor al die tennissers die zij vertegenwoordigt en met raad en daad bijstaat open en toegankelijk zijn. Die kwaliteiten moesten terugkomen in het logo. VAN TULP NAAR TENNISBAL De optische eenvoud van het nieuwe logo doet niet vermoeden dat er maanden werk in zit, maar toch is het een product van een uitvoerig proces. Het nieuwe beeldmerk moest voortborduren op het oude logo en tegelijkertijd een breuk met het verleden vertegenwoordigen. Met die uitdaging werden innovatiebureau The USP Company en ontwerper Ralph Booms naar de tekentafel gestuurd. Ook moest het ontwerp uitstralen dat tennis spannend, uitdagend, uitnodigend en een verenigingssport is en dat het alle mogelijkheid biedt om jezelf te ontplooien. De ontwerpers haalden het oude logo vrijwel letterlijk uit elkaar en keken wat ze konden gebruiken in de nieuwe schetsen. Ook de tulp werd in een groot aantal ideeën verwerkt, maar sneuvelde mede omdat de KNLTB expliciet had gevraagd om een element dat direct aan tennis deed denken. Niet de tulp, maar de tennisbal werd de basis van het nieuwe logo van de KNLTB, dat vooral in kleur en naam nog overeenkomsten met zijn voorganger vertoont. HÉT STARTPUNT VOOR TENNIS Na zes maanden lag er een ontwerp dat aan alle wensen voldeed en dat bovendien op voldoende draagvlak binnen de bond en bij de achterban kon rekenen. “De KNLTB bevindt zich als organisatie in een groot veranderingstraject”, luidt de toelichting van algemeen directeur Poel. “De invoering van ons nieuwe logo is hier een klein, maar zeer zichtbaar onderdeel van. We hebben daarom kritisch gezocht naar een beeld dat onze ambities weerspiegelt: de KNLTB als hét kenniscentrum voor tennis in Nederland, hét startpunt voor iedereen die iets met tennis te maken heeft. Wij varen een nieuwe koers. De KNLTB is jonger, positiever en dynamischer en dat geldt ook voor ons logo.” t Pagina 34

Pagina 36

Heeft u een onderwijscatalogus, pagedirect of digi-gidsen? Gebruik Online Touch: clubblad digitaal op uw website plaatsen.

CENTER COURT | nummer 1 2015 Lees publicatie 40Home


You need flash player to view this online publication