74 COLUMN ‘ONE SIZE DOES NOT FIT ALL’ Mijn eerste jaar als Algemeen Directeur van de KNLTB zit er inmiddels alweer op, en ik kan eerlijk zeggen dat het voorbij is gevlogen. Het is een prachtige uitdaging om eindverantwoordelijk te zijn voor het reilen en zeilen van de tweede sportbond van Nederland, en ik verheug me nu al op het komende jaar. Eén van mijn ambities is om van de KNLTB weer een open en klantvriendelijke organisatie te maken, van een ‘gemeentehuis naar een marktgerichte organisatie’, zeg ik wel eens in presentaties. We moeten een beter beeld krijgen van wie onze leden zijn, om beter in te kunnen spelen op hun wensen. Maar dat is met ruim 600.000 leden makkelijker gezegd dan gedaan. Voor de één is tennis een middel om sociale contacten te leggen en te onderhouden, voor de ander is tennis juist topsport, bij uitstek geschikt voor zelfontplooiing en ontwikkeling. We hebben leden in alle leeftijdscategorieën, van jonge kinderen tot bejaarden, mannen en vrouwen van alle afkomsten en uit alle regio’s van ons land. Om de verschillende kenmerken van deze doelgroepen in kaart te brengen hebben we het afgelopen jaar veel tijd besteed aan het segmenteren van clubs en leden zodat we hen beter op maat kunnen bedienen. Immers, een studenten tennisvereniging hoeven we waarschijnlijk niet te bestoken met mails over Tenniskids. Net zo min als onze mannelijke leden zitten te wachten op een aanbieding voor tennisrokjes… Het segmentatie-proces onder de noemer ‘One size does not fit all’ heeft ons enorm veel inzichten gegeven in de beweegredenen van onze leden om lid te zijn van de KNLTB, en in de verwachtingen die ze van ons hebben op het gebied van ondersteuning. In de eindfase van het traject moest natuurlijk getest worden of de segmentatie gelukt was, en toen kon ik het niet laten om mezelf als proefkonijn naar voren te schuiven. Volgens onze analyse behoor ik tot de categorie ‘Ambitieuze individualisten’ een segment dat 18% van ons totale ledenbestand beslaat met onder andere de volgende kenmerken: ‘bovengemiddeld competitief’ (klopt), ‘functionaris bij vereniging en/of bond’ (klopt), ‘leeftijd tussen 18 en 55’ (klopt) ‘speelt competitie’ (klopt) en ‘leest management tijdschriften’ (klopt ook!). Ik zal jullie niet verder vermoeien met kenmerken van mijn vrijetijdsbesteding, mediaconsumptie of koopgedrag, maar in veruit de meeste gevallen kwamen die ook overeen met de segmentatie. We weten dus beter dan ooit wie onze klanten zijn en hoe zij zich gedragen. De grote uitdaging voor dit jaar is dan ook om die kennis toe te passen in al onze producten en diensten, van verenigingsondersteuning tot productontwikkeling en communicatie. Zodat we iedereen iets te bieden hebben, van de ‘ambitieuze individualist’ tot de ‘gezellige recreant’ en alles wat daartussen zit. Erik Poel, Algemeen Directeur KNLTB en ambitieuze individualist Pagina 73

Pagina 75

Scoor meer met een online shop in uw PDF-en. Velen gingen u voor en publiceerden brochures online.

CENTER COURT | nummer 1 2015 Lees publicatie 40Home


You need flash player to view this online publication