olympisch Voor alle partners wil NOC*NSF maximale sponsorwaarde creëren, én het wil iedere partner in staat stellen zijn specifieke sponsordoelstellingen van een olympisch (gouden) randje te voorzien dan contractueel wordt afgesproken. Wederzijds vertrouwen, transparantie en flexibiliteit zijn in de ogen van NOC*NSF essentiële voorwaarden voor het realiseren van (sponsor)waarde. PARTNERSHIP DOOR COCREATIE De nieuwe sponsorpropositie is opgebouwd uit twee onderdelen. De basispropositie is voor iedere Partner in Sport gelijk en voorziet in collectieve rechten. Bovenop de basispropositie komt de Op Maat-propositie, die hoort bij het thema van iedere Partner in Sport afzonderlijk. Deze Op Maat-propositie wordt samen met NOC*NSF ingevuld, in overeenstemming met de specifieke doelstellingen van de betreffende partner. De Op Maat-propositie is voor iedere Partner in Sport dus anders, want afhankelijk van het gekozen thema. Zo krijgen zowel de partners als NOC*NSF de kans om een diepere invulling te geven aan hun partnership. Tevens stelt maatwerk elke partner in staat om zijn eigen unieke sponsordoelstellingen te realiseren. Enkele voorbeelden van thema’s zijn: sport en innovatie, werk, jeugd, vitaliteit, talentontwikkeling, coaching en organisatie. SPONSORhuis In de huidige situatie zijn er zes Partners in Sport en een grote, gevarieerde groep Official Suppliers. Daarnaast werkt NOC*NSF met diverse Mediapartners en drie Maatschappelijke Partners. In de toekomst willen we de rollen en de verschillen tussen deze partijen verduidelijken. Gevolg is dat NOC*NSF streeft naar een sponsorhuis met een niet-gemaximeerd aantal Partners in Sport. Dat zal geen ongelimiteerd aantal zijn, maar NOC*NSF zal zich vooralsnog niet vastleggen op een maximum. Om de gestelde doelen te realiseren wil ze de vrijheid hebben om de kansen te grijpen die zich voordoen. Het aantal Partners in Sport zal in de toekomst mogelijk groter zijn dan de huidige zes. Daarnaast zullen er Projectpartners en Mediapartners zijn. Voor de huidige groep Official Suppliers bestaat de mogelijkheid in een andere vorm, namelijk als Projectpartner, door te gaan. Projectpartners kunnen betrokken zijn bij een evenement van NOC*NSF, bij een bepaald maatschappelijk project of bijvoorbeeld bij de levering van sportgerelateerde goederen of diensten. Deze groep krijgt een beperkter rechtenpakket dan de huidige suppliers. Met alle huidige Official Suppliers zal NOC*NSF onderzoeken wat de kansen zijn om door te groeien naar de status van Partner in Sport. De categorie Mediapartners wordt gecontinueerd. Mediapartners helpen NOC*NSF de olympische gedachte uit te dragen en een podium te creëren voor NOC*NSF, de Partners in Sport en zichzelf in relatie met sport en hun doelgroep. Zo bouwen we samen aan sterke merken. SYNERGIE MET SPORTBONDEN Omdat NOC*NSF als koepelorganisatie een verbindende rol heeft naar de bonden en de sport in de volle breedte wil versterken, streeft ze binnen Mission 2016 naar meer samenwerking met de bonden. Daarbij zijn diverse opties mogelijk. Zo kunnen aan de ene kant NOC*NSF-sponsoren gekoppeld worden aan een bond, maar het is ook zeer wel denkbaar dat bond en bondssponsoren meer betrokken worden bij de weg naar de Olympische Spelen. Kortom, met Mission 2016 wil NOC*NSF de samenwerking tussen sport en bedrijfsleven op de lange termijn versterken ten behoeve van een duurzame ontwikkeling van de sport. Esther Roelofs is manager commerciële zaken bij NOC*NSF. Bastiaan Bunnik is accountmanager bij NOC*NSF. 19 Pagina 18

Pagina 20

Scoor meer met een webwinkel in uw magazines. Velen gingen u voor en publiceerden uitgaven online.

Sportnext editie 1 | winter 2012 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication