nieuwe media Europese landen zoals Frankrijk worden wel vergunningen uitgegeven voor het online aangaan van sportweddenschappen. De Nederlandse wetgeving voor legalisering van online kansspelen is in behandeling bij het parlement. In Nederland wordt geschat dat online kansspelen momenteel via buitenlandse aanbieders 300 miljoen euro bruto-omzet opleveren. Sportweddenschappen maken daar 33 procent van uit, casino en poker samen 53 procent. Na regulering door wetgeving in Nederland is het de verwachting Het denken in spelvormen is een geweldige manier om breedtesporters te bereiken dat deze markt zal groeien. Staatssecretaris Teeven is verantwoordelijk voor het wetsvoorstel. Afhankelijk van de politieke consensus zal het mogen spelen van online kansspelen worden ingevoerd in 2012. Er is wel een brede overeenstemming dat een deel van de opbrengsten aan de sport moet worden besteed. De legalisering van de Nederlandse markt leidt tot een schatting van 50 miljoen euro aan nieuwe marketinginvesteringen. Een groot deel daarvan zal zich op sport en sportcommunity’s richten, met als belangrijkste pijlers shirtsponsoring, tv en online advertising. Voor de sport is gamification een belangrijke trend en een kans van formaat. En een serieus economisch model. De marketeer van deze tijd moet vooral nadenken over de toepassing van deze ontwikkelingen in het verder uitbouwen van relaties met fans. Het verdienmodel is er. ‘Getting the fan involved in the action’ is de uitdaging voor alle sportmarketeers. Voor wie meer de diepte in wil, biedt het boek Game-based Marketing van opinieleider Gabe Zichermann een prima houvast. Door te zoeken op keywords als Tedx en zijn naam zijn zijn speeches te bekijken. Peter Sprenger is directeur bij Infostrada Sports Group en CMI.  Veel sportorganisaties, zoals het Watersportverbond met het recent gelanceerde Topzeilen.tv, organiseren hun activiteiten op het vlak van sociale media inmiddels zelf, omdat er veel publiciteit van uitgaat. Liberalisering Europese markt van kansspelen In Europa is recent een stap voorwaarts gemaakt in de liberalisering van de markt van kansspelen. Het Europees Parlement erkent de soevereiniteit van staten, maar heeft met de uitgifte van een ruim aantal licenties per land een duidelijk signaal afgegeven. De Europese markt op het gebied van online gaming en betting wordt in 2012 geschat op 12,5 miljard euro. Dat is weliswaar slechts dertien procent van de totale markt, maar, niet verwonderlijk, dit neemt snel toe. Live streaming wordt door de sector aangeduid als belangrijke kans. Meer en meer gegevens voor second screen Uit de sport zelf komen inmiddels steeds interessantere gegevens beschikbaar die ruimte bieden op een second screen. Denk aan windrichtingen en waterstroming bij het zeilen of sensoren die de voet- of handafdruk registreren bij turnen. Zo is er in de NFL al geëxperimenteerd met sensoren in shirts om de acceleratiesnelheid van spelers zichtbaar te maken. 49 Pagina 48

Pagina 50

Heeft u een PDF, virtualpaper of internet lesboeken? Gebruik Online Touch: whitepaper digitaal bladerbaar publiceren.

Sportnext editie 1 | winter 2012 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication