modelaanpak evenementen “ Bij het ene evenement moet je vooral met een goed bid book komen, bij de ander met de juiste mensen en bij weer een ander met een zak geld. Het is maatwerk” ROELIE SCHURING D e Atletiekunie en gemeente Amsterdam hebben sinds 2008 een convenant. Eén van de afspraken was om gezamenlijk te gaan voor het EK atletiek, te organiseren in het Olympisch Stadion. Na een korte aanlooptijd richtten ze zich op 2016. Henk Stokhof is namens gemeente Amsterdam regisseur van de olympische ambitie: “Amsterdam heeft het Olympisch Plan 2028 omarmd. Onze vorige wethouder, Carolien Gehrels, heeft sport stevig op de kalender gezet en Eric van der Burg [huidig sportwethouder Amsterdam, red.] doet dat zo mogelijk nog enthousiaster. We bezochten in Lausanne verschillende bidseminars en dienden afgelopen februari een pre-bid in. Daarover merkte de Europese atletiekbond op: ‘Zo, die maken er werk van.´ ” ON-HOLLANDSE LOBBY EN PRESENTATIE Kornelis Dijkman licht als directeur van Stichting Topsport Amsterdam de rolverdeling toe: “De stad moest het plan door de gemeenteraad loodsen, de bond was verantwoordelijk voor de lobby en wij hielden ons bezig met de productie van het bid book en het presentatiefilmpje. Verder gaven alle partijen overal input op.” Volgens Rien van Haperen, directeur van de Atletiekunie, was het vertrouwen dat European Athletics in zijn organisatie heeft één van de belangrijkste succesfactoren van het bid. Verder wijst hij op de uitstraling en de enthousiaste opstelling van Amsterdam en op de consistentie van het bid. “Wij hebben de afgelopen jaren niets 55 anders verteld dan op 4 november in Helsinki.” Stokhof vult zijn bidpartner aan: “De belangrijkste vraag was: What’s in it for them? European Athletics vond het belangrijk om atletiek verder te ontwikkelen. Daarom sloeg het aan dat Amsterdam in 2016 het hele jaar aan atletiek doet met talloze loopwedstrijden en side events.” “Ons filmpje sloeg in als een bom en ook de presentatie bereidden we uiterst professioneel voor” HENK STOKHOF Samen halen de kompanen herinneringen op aan de “on-Hollandse lobby en presentatie”. Overal lieten ze hun gezicht zien en vroegen ze advies aan council members en bonzen als Sergey Bubka en Sebastian Coe. Stokhof: “Ons filmpje (http://www.youtube.com/user/2028Amsterdam) sloeg in als een bom en ook de presentatie bereidden we uiterst professioneel voor. We waren in Helsinki echt een team en straalden dat ook uit, tot het pak en de stropdas aan toe. De afgevaardigden uit Istanboel zakten door de grond toen wij binnenkwamen.” De Atletiekunie en Amsterdam zaten al in de lobbyfase toen Roelie Schuring namens Olympisch Vuur 2028 instapte. Zij ging met de partijen in gesprek over de maatschappelijke en economische FOTO: CHANTAL VAN DEN BERG Pagina 54

Pagina 56

Voor uitgaven, online gebruiksaanwijzingen en edities zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw artikelen.

Sportnext editie 1 | winter 2012 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication