interview marketing THE NEXT STEP De winnaar van de prestigieuze sportvakprijs is een gelukkig man. “Ik ben natuurlijk ontzettend blij met de uitverkiezing. We zijn met 2Basics een bepaalde weg ingeslagen en het is mooi dat we daarvoor met deze prijs worden beloond. Wij benaderen sportmarketing anders dan veel andere bureaus. Veel bedrijven houden zich vooral bezig met communicatie en exposure. De positie die wij in de sport hebben, echt in de maatschappij, tussen de scholen, tussen de verenigingen, bonden en overheden, stelt ons in staat om de marketingwereld écht met de sportwereld te verbinden. Met deze manier van werken, breng je merken dichter bij de maatschappij. Ik noem dat ‘the next step in sports marketing’. Wellicht zullen andere partijen in de wereld van de sportmarketing na deze uitverkiezing wat aandachtiger naar onze werkwijze kijken. Met het schooljudoproject, waaraan zorgverzekeraar Zilveren Kruis verbonden is, hadden we natuurlijk al een heel sterke case. De tafeltennisbond geloofde ook honderd procent in de lijn die we met hen hebben gekozen. Zij hebben ons de vrije hand gegeven om samen, op lokaal niveau, de vraag naar tafeltennis te vergroten. Om de sport op een andere manier in de markt te zetten”, aldus Houkes. ZWEMMEN EN RUGBY “Deze werkwijze passen we nu ook toe in het rugby en zwemmen. Met zwemmen zijn we met veertig pilots in heel Nederland gestart. We proberen op dezelfde manier vraag naar de sport te genereren als we met het judo en tafeltennis hebben gedaan. We proberen onder meer op een attractieve manier kinderen enthousiast te maken voor de zwemsporten. De gave elementen vertalen we naar de zogenaamde STAR-methodiek, wat staat voor Shoot, Tricks, Action en Race. Kinderen zijn niet met waterpolo bezig, ze zijn bezig om ballen op doel te schieten en spelletjes te doen. Ze gaan geen baantjes trekken of wedstrijdzwemmen, nee, ze doen in het water racewedstrijden op een luchtbed. We halen de leuke elementen eruit, om ze uiteindelijk enthousiast te maken voor het lidmaatschap van een zwemvereniging.” Voor rugby heeft 2Basics een soortgelijk raamwerk gemaakt. Houkes: “Hierbij besteden we veel aandacht aan het thema veiligheid, dat is ook voor de ouders erg belangrijk. Vanaf januari gaan de programma’s lopen en ik heb er veel vertrouwen in dat het weer een succesvol traject gaat worden. Het is een supergave sport om mee aan de slag te gaan.” NIEUWE DOELGROEPEN “In al onze programma’s zien we een belangrijke rol weggelegd voor sociale media. We zijn bezig met een social media-analysesysteem, waarmee we inzicht willen verkrijgen in de manier waarop de deelnemers met de breedtesportprogramma’s bezig zijn. We willen zien hoe ze erover denken, de interactie vergroten, de dialoog zoeken. Dit is natuurlijk interessant voor bonden, zij gaan in hun communicatie vaak nog uit van hun bestaande leden. Ik denk dat slim gebruik van sociale media én de analyse daarvan een goede manier is om groepen naar je toe te trekken. Voor commerciële partijen is dit natuurlijk al even interessant, het stelt ook hen in staat om nieuwe doelgroepen aan te boren.” De andere genomineerden Andere genomineerden voor de titel van Sportmarketeer van het Jaar 2010-2011 waren: Rijn Vogelaar (Blauw Research), Ziggy Tabacznik (2Basics), Niels Cannegieter (Triple Double), Frank Berteling (directeur tafeltennisbond), Jean-Paul Decossaux (KNVB), Johan Wakkie (KNHB), Heleen Crielaard (Rabobank) en Jolanda Janssen. Niels Cannegieter verdiende volgens de jury een eervolle vermelding: hij won met een enorme voorsprong de publieksstem. De eindstrijd tussen de genomineerden ging tussen Houkes, Decossaux en Crielaard. JeanPaul Decossaux is commercieel directeur van de KNVB en verantwoordelijk voor grote deals met ING en SBS Broadcasting. Heleen Crielaard is sponsormanager bij Rabobank Nederland, ’s lands grootste sportsponsor. Crielaard en Decossaux werden in 2009 door SponsorTribune nog uitgeroepen tot respectievelijk de machtigste en één-na-machtigste persoon in de sponsoring in Nederland. Ditmaal moesten zij Houkes echter laten voorgaan. De uitreiking van de prijs zal plaatsvinden tijdens de eerste bijeenkomst van SPORTNEXT op 13 februari 2012. Over de verkiezing De verkiezing van Sportmarketeer van het Jaar 20102011 wordt georganiseerd door de Businessclub Vrienden Van SPECO (BVVS) en Sport & Strategie van Arko Sports Media BV, in samenwerking met NOC*NSF en Sport28. Met de verkiezing wordt een persoon of organisatie onderscheiden die een topprestatie heeft geleverd op het gebied van marketing of marketingcommunicatie van of door middel van sport. De jury bestond dit jaar uit Gerard Dielessen (NOC*NSF), Gijsbregt Brouwer (SPORTNEXT, voorheen Sport28), Ben van der Burg (Triple IT), Peter Kentie (Eindhoven Marketing) en Frans Oosterwijk (Sport & Strategie). Factoren waar de jury met name op heeft gelet, zijn: de klantwaarde (wat heeft de campagne concreet per klant opgeleverd?), de gekozen sportmarketingaanpak en de effectiviteit daarvan, de uitstraling en voorbeeldwerking van de sportmarketeer, originaliteit en innovatie en de bijdrage aan de maatschappelijke ontwikkeling van het sportmarketing- of sportmarketingcommunicatieproject. Eerdere winnaars zijn: Bob van Oosterhout (Triple Double, 2009), Peter Kentie (PSV, 2008), Frank Weijers (Unilever, 2007), Michel van Troost (Arko Sports Media, 2006). 59 Pagina 58
Pagina 60Heeft u een gebruiksaanwijzing, zmags of digi-lesboeken? Gebruik Online Touch: flyer digitaal uitgeven.
Sportnext editie 1 | winter 2012 Lees publicatie 10Home