onderzoek De beschikking over afdoende kennis over sporten en sporters, zoals over het imago van verschillende sporten, is essentieel voor succesvolle sportmarketing. Het belang van sportimago’s contrasteert met de beperkte hoeveelheid objectieve en gefundeerde kennis die hierover beschikbaar is. Onderzoek van het Mulier Instituut beoogt deze kennislacune te verkleinen. De studie gaat in op het imago van vijftien van de bekendste takken van sport: badminton, fitness, golf, hardlopen, hockey, schaatsen, skiën, tafeltennis, tennis, turnen, voetbal, vechtsporten (judo en karate), volleybal, wielrennen en zwemmen. Welke sporten worden nog steeds als elitair gezien, als typische mannensporten, als lastig om aan te leren of als goed voor de gezondheid? In dit artikel passeren de hoofdlijnen van deze studie de revue. lvorens in te gaan op de imago’s van sporten, stellen we ons eerst de vraag wat eigenlijk het profiel is van de beoefenaars van sporten die we onderzochten. Meer informatie over sportdeelname en sociale gelaagdheid is te vinden in de publicatie waar dit artikel op gebaseerd is, maar ook in de rapportage Sport 2010, de rapportage Sport 2008 en SportersMonitor 2008. A SPORTERSPROFIELEN Tabel 1 (zie volgende pagina) bevat de sportersprofielen op basis van geslacht, leeftijd en opleidingsniveau samen. Er is volstaan met de vier sporten die per aspect het meest scherpe profiel laten zien (derhalve komen niet alle sporten in deze tabel terug – zie daarvoor de publicatie). De tijd dat onder mannen en vrouwen het idee heerste dat sporten niets voor vrouwen is – vanwege de fysieke inspanning en (gelegitimeerde) agressie – ligt achter ons. Tegenwoordig beleven miljoenen vrouwen plezier aan sportbeoefening. De deelname van mannen en vrouwen aan de verschillende takken van sport is echter niet gelijkmatig verdeeld. Zaal- en veldvoetbal trekken in verhouding veel mannelijke beoefenaars. Fitness/aerobics en gymnastiek/turnen worden relatief veel door vrouwen beoefend. Zaalvoetbal is een sport voor de jeugd/jongeren. Ook vecht- of verdedigingssport oefent een grote aantrekkingskracht op de jeugd uit. Daarentegen blijkt toerfietsen/wielrennen vooral ouderen aan te trekken. In mindere mate geldt dat voor golf. Golf blijkt relatief aantrekkelijk voor hoger opgeleiden. Ook schaatsen is met name in trek bij deze groep. Zaalvoetbal wordt met name beoefend door lager opgeleiden. Ook gymnastiek/turnen wordt gekenmerkt door beoefenaars met een lage opleiding (hetgeen beïnvloed wordt doordat deze sport ook relatief veel jonge beoefenaars telt). SPORTIMAGO’S Een imago van een sporttak is een beeld dat over een sport bestaat, zoals dat in de geest van individuen is gevormd. Attitude is nauw verwant aan het begrip imago. Een attitude ten aanzien van een sport is een houding van een individu ten opzichte van die sporttak. De termen imago en attitude beschrijven dus een geEen individu heeft een attitude en een sporttak heeft een imago 61 Pagina 60

Pagina 62

Heeft u een reclamefolder, turnpages of digitale flyers? Gebruik Online Touch: magazine digitaal zetten.

Sportnext editie 1 | winter 2012 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication