sponsoring racesport AKZONOBEL EN FORMULE 1 “EEN RELATIE GEBASEERD OP INNOVATIE” DOOR JAAP ROZEMA Een zilverkleurig potje nagellak vormde drie jaar geleden de basis van de samenwerking tussen het Formule 1-team van McLaren en Sikkens, onderdeel van chemiebedrijf AkzoNobel. Na een partnerschap met gesloten beurzen trok de Nederlandse multinational dit jaar de portemonnee om ‘Bruce’ (het logo van de firma) prominenter op de auto’s van de vermaarde Britse renstal te krijgen. kzoNobel was niet op zoek naar een entree in de Formule 1. Het overkwam de chemiegigant, toen topman Ron Dennis van de McLaren Group in zijn zoektocht naar de juiste chromen kleur zilver voor zijn bedrijf – hij vond die ooit in een potje nagellak – aanklopte bij Sikkens. Overal had de Brit, die een fascinatie heeft voor grijs en zilver, gezocht. Tevergeefs. AkzoNobel, via Sikkens wereldwijd toonaangevend op het gebied van verven en lakken, verloste hem – aanvankelijk tegen betaling – van zijn obsessie. A “We kregen het verzoek zijn vliegtuig en de auto’s van het Formule 1-team van een speciale kleurstelling te voorzien”, vertelt Jim Rees, general manager van Akzo’s car refinishes-divisie. “De kleur die hij zocht, was een moeilijke, en er waren nog wat speciale eisen. Maar oplossingen zoeken en vinden zit in ons DNA.” Sinds het eerste contact bouwde Sikkens een intensieve relatie op met McLaren. Op allerlei gebied: van marketing, organisatie tot het uitwisselen van kennis. “Het is niet alleen een kwestie van geld betalen en in ruil daarvoor ons logo op de auto zetten”, stelt Rees. “Onze relatie is gebaseerd op innovatie.” Voor Sikkens is de Formule 1 een ideaal platform om zijn producten wereldwijd nog zichtbaarder te maken. Volgend jaar gaat de 69 Nederlandse firma het sponsorschap verder activeren, onder meer door relaties uit te nodigen bij grands prix. Dit jaar organiseerde Sikkens via Facebook al enkele competities (‘The Slikkest Ride’), waarbij deelnemers hun creativiteit mochten botvieren bij een make-over van de McLaren. De winnaars kregen een verzorgd weekeinde naar de GP van Italië. De prijsvraag was een doorslaand succes. “Betrokkenheid bij de Formule 1 zorgt voor een perfecte match”, meent Rees. “Het is de kraamkamer van ideeën en technologie. McLaren past in alle opzichten bij ons, de standaard is er net als bij ons bedrijf hoog. Daarom hebben we bewust voor een lange, vierjarige verbintenis gekozen. De samenwerking heeft al talloze deuren voor ons geopend.” Binnen het concern is iedereen zo tevreden, dat Rees niet uitsluit dat ‘Bruce’, het logo van Sikkens, in de nabije toekomst nog duidelijker zichtbaar zal worden op de zijkant van de achtervleugel. “De samenwerking met McLaren maakt deel uit van een weldoordacht plan, waarbij naamsbekendheid voorop staat.” Hoeveel het partnership AkzoNobel jaarlijks kost, blijft een goed bewaard geheim. Maar bij een vooraanstaande renstal als McLaren loopt dat al gauw in de miljoenen. FOTO: AKZONOBEL Pagina 68

Pagina 70

Interactieve digi-studiegids, deze reclamefolder of presentatie is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van papier naar online converteren van e-onderwijs catalogi.

Sportnext editie 1 | winter 2012 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication