46 REPORTAGE TEKST MIRJAM STREEFKERK BEELD JUMPING AMSTERDAM SIMPEL: IEDEREEN MOET HET LEUK HEBBEN TOPSPORT, ENTERTAINMENT EN HEEL VEEL AMSTERDAM Het is een van de belangrijkste vaste sportevenementen van Amsterdam: de jaarlijkse aflevering van Jumping iedereen moet het leuk hebben. van de ondergang en inmiddels directeur is. Haar ambitie is simpel, maar doeltreffend: en maken kennis met Noëlle Nanning, de drijvende kracht achter het evenement, die er zeventien jaar geleden kwam te werken, het twee keer redde Amsterdam. We nemen een kijkje achter de schermen JUMPING RUST OP DRIE PIJLERS: N JUMPING-AMBASSADEURS IMKE SCHELLEKENS-BARTELS EN JEROEN DUBBELDAM (GEKROOND TOT ‘S WERELDS BESTE RUITER) OP HET AFFICHE VOOR JUMPING AMSTERDAM EDITIE 2015. ajaar 2014, een telefoontje van de bondscoach. “Noëlle, ik heb een probleem”, begint hij. Oei, denkt Noëlle Nanning, directeur van Jumping Amsterdam, die de bui al voelt hangen. Haar paardensportevenement valt tegelijk met de World Cup in Leipzig, dus de bondscoach zal wel komen vertellen dat de beste Nederlandse ruiters daarheen zullen gaan. Eigenlijk zegt dat telefoongesprek alles. Al sinds 1958 is Jumping Amsterdam een van de hoogtepunten van de wereldwijde paardensportkalender. Het concours hippique voor zowel dressuur als springsport en voor zowel amateur- als topsport trekt jaarlijks zo’n vijftigduizend bezoekers naar de RAI. Niet voor niets staat het met de marathon en de wielerzesdaagse in de top drie van jaarlijkse sportevenementen in de gemeente Amsterdam. Wat maakt Jumping eigenlijk zo’n succesvol evenement? En wat komt er allemaal kijken bij de organisatie ervan? probleem.” Crisis in 2003 Zonder Noëlle Nanning (35) geen Jumping Amsterdam, zeggen leveranciers en andere mensen die jaarlijks met haar wer“Niemand wil naar Leipzig, ze willen allemaal naar jou”, vervolgt hij. Opgelucht schiet Nanning in de lach. “Ha, dan is jouw probleem niet mijn Pagina 45

Pagina 47

Interactieve digitale handleiding, deze publicatie of onderwijscatalogus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar maken van digi brochures.

Sportief Amsterdam 2015 Lees publicatie 41Home


You need flash player to view this online publication