korte berichten korte berichten Gemeente Dordrecht: overgewicht sinds 2011 met ruim 20% gedaald De effecten van de JOGG-aanpak worden goed in de gaten gehouden. In JOGG-wijken in Dordrecht-West worden sinds 2011 jaarlijks fittesten gehouden onder 1.670 basisschoolkinderen. Uit die fittesten blijkt dat het overgewicht onder kinderen in Dordrecht-West sinds 2011 met ruim 20% is gedaald. Opvallend detail: in andere wijken is juist een lichte stijging van overgewicht merkbaar. Twee kilo suiker per jaar minder Twee Lekker Fit! basisscholen in JOGG-gemeente Rotterdam deden in 2012 mee met de DrinkWater campagne. In 2014 becijferde de lokale JOGG-beweging dat de DrinkWater campagne voor een blijvend effect had gezorgd. Kinderen op de twee Rotterdamse scholen drinken 100 ml gezoete dranken minder per dag, bleek uit onderzoek. Dat scheelt ruim twee kilo suiker per jaar. Volgens de Vrije Universiteit is één gezoet drankje minder per dag goed voor één kilo gewichtsafname! Bekend van tv! Om lokale activiteiten binnen de campagne Gratis Bewegen, Gewoon doen te ondersteunen, draaide enkele maanden op landelijke zenders een commercial van de campagne. De commercial laat met stoere sporten als breakdancing, freerunning en JOGG-ambassadeur Juvat Westendorp aan kinderen zien dat de wereld één grote speeltuin is. De commercial heeft veel kinderen in Nederland bereikt. En dat maakt lokale Gratis Bewegen initiatieven weer aantrekkelijker voor deze doelgroep. Publiek-private samenwerking Het bevorderen van een gezonde leefstijl en een gezonde omgeving is een gedeelde maatschappelijke verantwoordelijkheid. Ons uitgangspunt is dat we het tij kunnen keren door het betrekken, bundelen en richten van alle publieke, private en maatschappelijke krachten in de samenleving om een gezond aanbod en een gezonde omgeving te creëren. Lokale publiek-private samenwerkingen geven ongekende creativiteit en slagkracht en brengen ons dicht bij mensen. De omgeving van jongeren opnieuw vormgeven doen we samen. Landelijk werken we met een groot aantal betrokken partners. Partners Zorgverzekeraars Nederland, Hartstichting, Nederlandse Vereniging van Diëtisten, NOC*NSF, KVLO, Vewin, Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie, Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties, PO-Raad, VO-raad, MBO raad. Bedrijfspartners Albert Heijn, Albron, Zilveren Kruis, Achmea, FrieslandCampina , Nutricia, Unilever. Kennispartners Voedingscentrum, RIVM, NISB. www.jongerenopgezondgewicht.nl/ partners Onze omzet ging omhoog Hockeyclub Overbetuwe in Elst (HCOB) vond altijd al dat een gezond aanbod in de sportkantine logisch paste bij hun als sportclub. Vanaf hun oprichting staat het al in de statuten, pal naast de kernactiviteit hockeytrainingen. Een gezond(er) aanbod in de kantine werd mede onder de aandacht gebracht door De Gezonde Sportkantine. Door de omgeving te betrekken en slimme (sponsor)afspraken te maken met partijen uit de buurt kon HCOB zonder investering het gezonde assortiment verder uitbreiden. In het beleid van de club staat dat er geen grote marge hoeft worden gehaald op het gezonde aanbod. De sportkantine werd daarvoor beloond: de omzet stijgt flink. share 09 Pagina 8
Pagina 10Interactieve web whitepaper, deze verenigingsblad of mailing is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar op uw website plaatsen van digi onderwijs catalogi.
JOGG E-zine Lees publicatie 46Home