CENTRE COURT 27 “ALS JE NIET AMBITIEUS BENT, MOET JE ER NIET AAN BEGINNEN. WIJ MOETEN ERGENS VOOR DURVEN GAAN” De herstructurering van de Bondsjeugdopleiding (BJO) werd twee jaar geleden al door de KNLTB in gang gezet. In dat proces zijn samenwerken en verbinden kernbegrippen, want daar ontbrak het nog wel eens aan in de oude opzet van de jeugdopleiding. Ouders met een talentvol kind kunnen in Nederland terecht bij ongeveer 200 tennisscholen, maar een duidelijke structuur en samenwerking tussen de partijen om zoveel mogelijk talenten naar de top te brengen, bleek lastig. “De beste mensen moeten op de juiste plek zitten en in een topsporttraject gebundeld zijn om talenten de weg te wijzen”, legt Siemerink uit. “De verantwoordelijkheid voor grootse prestaties in de toekomst ligt zowel bij de KNLTB als de opleidingsinstituten, de ouders als de kinderen.” DE OPZET Hoe komt de BJO er in de nieuwe structuur dan uit te zien? Het nieuwe model moet er in ieder geval voor zorgen dat doorstroming van de jongste talenten wordt verbeterd, waardoor er een bredere topselectie en meer onderlinge concurrentie ontstaat. De rol van de KNLTB bij het opleiden van jeugd zal minder een uitvoerende in de regio’s worden en meer die van regisseur over een landelijk netwerk van tennisscholen, die aan strenge kwaliteitseisen moeten voldoen. Siemerink: “Met dit landelijke netwerk willen we de juiste topsportomgeving met alle geldende topsportregels creëren.” Een heldere, transparante selectieprocedure en goede samenwerkingsafspraken met de KNLTB moeten voor zo veel mogelijk talenten de weg naar de top plaveien. De bond heeft daarbij een opzet voor ogen met zo’n vijf gecertificeerde landelijke opleidingsinstituten voor talenten in de KNLTB TENNISLAB Om de begeleiding van talenten binnen de jeugdopleiding verder te optimaliseren kan de KNLTB binnenkort gebruik maken van een gloednieuw ‘Speler Volg Systeem’, dat is ontwikkeld door QuESD NV. Deze organisatie verdiende eerder zijn sporen in de voetbalwereld met ‘SoccerLAB’, een systeem dat inmiddels door verschillende voetbal organisaties, waaronder Werder Bremen, Ajax, AZ Alkmaar, PSV, LA Galaxy, Aspire Academy en Club Brugge, met succes wordt ingezet om talentontwikkeling te stimuleren. Met QuESD is de afgelopen maanden hard gewerkt aan de voltooiing van een aangepast systeem dat uniek is voor de tennissport. Het systeem, dat de werktitel KNLTB TennisLAB kreeg, stelt de bond in staat gezamenlijk met de privésector wedstrijdprogramma’s te plannen en ontwikkelingsdoelen te stellen en te monitoren. De fysiologische aspecten en trainingsintensiteit van talenten wordt gemeten en die informatie wordt gekoppeld aan medische gegevens, wedstrijddata en videoanalyses. Daarnaast fungeert het platform als communicatiemiddel tussen bond, spelers/ ouders en trainers, om de ontwikkeling van talenten inzichtelijk te maken en optimale begeleiding te waarborgen. Jan Siemerink, directeur Sportief van de KNLTB, noemt het systeem een revolutie. “Het is nog in ontwikkeling, maar we zijn enorm enthousiast over de mogelijkheden. Dit gaat echt een revolutie in de tenniswereld teweegbrengen. Zonder dat we bij elke training zelf aanwezig zijn, blijven we toch volledig op de hoogte van hun voortgang en kunnen we trainings- en wedstrijdprogramma’s op maat maken en bijsturen indien nodig.” Eddy Schuurmans, CEO van QuESD NV, ziet het project met vertrouwen tegemoet : “De KNLTB heeft het project op een professionele manier aangepakt. De academies, de verenigingen en de leden gaan dezelfde vruchten plukken als de gebruikers van SoccerLAB in de voetbalwereld. We denken dat de KNLTB met dit project ook internationaal in de picture komt. Er is ook al belangstelling voor het systeem o.a. in België bij de Kim Clijsters Academy.” Met behulp van de Centraal Technische staf van de KNLTB wordt inmiddels de laatste hand gelegd aan het systeem, dat in de loop van dit jaar in de eigen organisatie in gebruik genomen wordt. Daarna wordt KNLTB TennisLAB uitgerold naar de samenwerkingspartners van de KNLTB en op termijn zullen versies van het systeem beschikbaar komen voor andere tennisscholen en verenigingen. Pagina 26

Pagina 28

Heeft u een onderwijsmagazine, page flip of eartikelen? Gebruik Online Touch: studiegids converteren naar een online publicatie.

CENTER COURT | nummer 2 2015 Lees publicatie 47Home


You need flash player to view this online publication