CENTRE COURT 47 KICK-OFF Eind april is in Doorn afgetrapt voor de pilot van Permanente Ontwikkeling. Vanaf dat moment is een selecte groep tennisleraren, verspreid over het hele land en de verenigingen en tennisscholen waar zij werken, aan de slag gegaan met Permanente Ontwikkeling. De aanwezigen in Doorn kregen informatie over het hele programma en wierpen een blik op de bijscholingskalender. “En over dat soort zaken willen wij ook eerlijk de mening van de betrokkenen horen”, vertelt Honzik Pavel. “Sowieso hopen wij dat in de komende periode, tot aan de werkelijke landelijke start op 1 januari 2016, ook de criticasters van zich laten horen. Wij hopen op veel initiatief en input van de leraren en verenigingen voor een zo goed mogelijk werkend systeem.” De kick-off is bovendien een manier om de Permanente Ontwikkeling nog eens in het algemeen te promoten en ook dat kan nooit kwaad. “Dit is een belangrijk en groot project voor de KNLTB, wij willen het zo goed mogelijk bij iedereen onder de aandacht brengen.” “WIJ HOPEN OP VEEL INITIATIEF EN INPUT VAN DE LERAREN EN VERENIGINGEN VOOR EEN ZO GOED MOGELIJK WERKEND SYSTEEM” zijn in de specifieke situatie. De functie van de 360 Feedback is echter tweeledig. “Het is ook een manier om de ontwikkeling van de tennisleraar te toetsen”, legt Pavel uit. “De verplichte bijscholing is geen garantie dat een tennisleraar zich op bepaalde terreinen ook werkelijk ontwikkelt. Door de resultaten van de 360 Feedback naast die van een jaar eerder te leggen, kan een werkgever toch zien of de leraar op de eerder benoemde aandachtsgebieden vooruitgang heeft geboekt.” Een structurele evaluatie van de werkzaamheden is geen overbodige luxe, zo constateerde Pavel tijdens het Jaarcongres van de KNLTB in november van vorig jaar. “Ik heb daar een presentatie gehouden over de Permanente Ontwikkeling, voor tennisleraren en bestuurders. Ik vroeg de aanwezigen: hoeveel van jullie houden functioneringsgesprekken? Ongeveer veertig procent stak de hand op. De volgende vraag was of die gesprekken ook jaarlijks terugkomen en een duidelijke structuur hebben. Toen bleef zo’n tien procent van de handen over. Dit beeld herken ik. Ik heb zelf achttien jaar les gegeven en misschien één keer een gesprek gehad dat leek op een evaluatie.” Hoewel met de 360 graden Feedback enige controle gehouden kan worden op de ontwikkeling van de tennisleraar, is het wat de KNLTB betreft zeker geen beoordeling waarop de leraar kan worden afgerekend. “Nee. Het is een ontwikkelinstrument en zo moeten de betrokkenen het ook zeker beschouwen. Het is wel belangrijk dat de evaluatie wordt gedaan door de werkgever van de tennisleraar, of dat nu een vereniging of een tennisschool is. Maar het is bedoeld om de ontwikkeling van de leraar te bevorderen. En wij als KNLTB verplichten ook niemand om de 360 graden Feedback te gebruiken. Wij adviseren slechts.” t Pagina 46

Pagina 48

Heeft u een relatiemagazine, ibrochure of web gidsen? Gebruik Online Touch: onderwijs catalogus online uitgeven.

CENTER COURT | nummer 2 2015 Lees publicatie 47Home


You need flash player to view this online publication