De topsportprogramma’s en de internationale wedstrijdsportprogramma’s die niet voldoen aan een of meerdere focuscriteria komen niet meer voor financiering in aanmerking. Deze programma’s vallen onder een afbouwregeling, die als volgt is opgesteld: 2013: 50% uitbetaling van het in 2012 toegekende bedrag; 2014: 25% uitbetaling van het in 2012 toegekende bedrag; 2015: geen verdere financiering. Governance: sturing op basis van investeringsmodel Vanuit de Studie Top 10 is duidelijk geworden dat het wenselijk is om een efficiëntere aansturing en organisatie van topsport in Nederland te realiseren om zodoende aan de (internationale) topsporteisen te voldoen. De verenigingsdemocratie leidt tot traagheid in de besluitvorming, terwijl topsport vraagt om daadkracht en snelheid. Daarnaast is in de huidige systematiek sprake van bureaucratie en onvoldoende flexibiliteit en maatwerk bij het toekennen van financiële middelen. Naar goed buitenlands voorbeeld is de Nederlandse topsport gebaat bij een centrale organisatie die verantwoordelijk is voor de aansturing en organisatie van topsport. Uit de Studie Top 10 komt naar voren dat NOC*NSF die centrale rol op zich zou moeten nemen, waarbij de sportkoepel zorgt voor partnerships tussen sport, overheid en bedrijfsleven, met de Top 10-ambitie als gemeenschappelijk uitgangspunt. Belangrijk hierbij is een goede balans tussen de centrale aansturing vanuit NOC*NSF en de taak die de bonden hebben in de verantwoording en uitvoering van topsportprogramma’s. 58 | SPORTAGENDA 2016 Pagina 57
Pagina 59Scoor meer met een online winkel in uw boeken. Velen gingen u voor en publiceerden onderzoeksrapporten online.
Sportagenda 2016 Lees publicatie 10Home