Doping Achterliggende visie Bij de Nederlandse sportieve ambities hoort een effectief en effi ciënt antidopingbeleid dat gericht is op het tegengaan van gebruik, verstrekking en handel in dopinggeduide middelen. Het antidopingbeleid wordt internationaal bepaald en vastgesteld door het Wereld Anti-Doping Agentschap (WADA) via de WAD Code (Code). Hiermee wordt gestreefd naar harmonisatie van regelgeving. Op basis van de Code stelt de Dopingautoriteit het Nationaal Dopingreglement op, dat door alle topsportbonden wordt vastgesteld. Bij de uitvoering van het antidopingbeleid is een groot aantal partijen betrokken. Een werkgroep bestaande uit vertegenwoordigers van zeven bonden heeft geconcludeerd dat onvoldoende duidelijk is hoe en in welke mate de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden in het antidopingbeleid verdeeld zijn over de verschillende partijen. Ook de onderlinge communicatie moet worden versterkt. In de uitvoering van het beleid ervaren bonden een aantal knelpunten die grotendeels zijn terug te voeren op het decentraal uitvoeren van taken. Vanaf 2012 is de instellingssubsidie die de Dopingautoriteit van VWS ontvangt met 10% verlaagd. Daarnaast heeft de Dopingautoriteit de afgelopen beleidsperiode haar reserves moeten aanspreken om het Nationale Controle Programma te kunnen uitvoeren. Naast de reguliere kostenstijgingen worden er door WADA steeds strengere eisen gesteld en is er sprake van een toenemende complexiteit van dopingzaken. Om de huidige omvang en kwaliteit van het Nationale Controle Programma te behouden zijn daarom extra middelen vereist. Daarnaast neemt de vraag naar extra investeringen voor het ontwikkelen en uitvoeren van nieuw beleid, zoals een bloedcontroleprogramma, verder toe. Dit betekent dat de sport nog scherper moet kijken naar een effi ciënt en effectief controleprogramma en een adequate uitvoering van het beleid. Doelstelling • Effi ciënter en beter uitvoeren van het antidopingbeleid door een duidelijke rolverdeling, het versterken van de onderlinge samenwerking en communicatie, en centralisatie in uitvoering. SPORTAGENDA 2016 | 65 Pagina 64
Pagina 66Voor brochures, online onderwijsmagazines en archief zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw folders.
Sportagenda 2016 Lees publicatie 10Home