onderkent, weet hij of zij vaak niet hoe dit succesvol aan te pakken of heeft hij er de middelen niet voor. Wetenschap en innovatie vergen specifi eke, hoogwaardige expertise buiten de ‘reguliere’ kennis op het gebied van de eigen sport. Om te bepalen wat relevant is en wat werkt, heeft de coach hoogwaardige ondersteuning nodig. Bundeling van middelen en menskracht is daarom een absolute vereiste. De afgelopen jaren zijn belangrijke stappen gezet met de aanstelling van een prestatiemanager Wetenschappelijke Ondersteuning Topsport (WOT) binnen het high performance team rondom de Technisch Directeur. In het streven naar succesvolle innovaties wordt nauw samengewerkt met InnoSportNL en het bedrijfsleven (DSM). Contacten met een groot aantal kennisinstellingen zijn opgebouwd en de eerste praktisch ingestelde wetenschappers zijn binnen topsportprogramma’s aangesteld. Doelstelling • Wetenschappelijke ondersteuning en innovatie een structurele plaats geven in de Nederlandse topsportbegeleiding, door wetenschappelijke kennis beter toepasbaar te maken en vanuit de topsport gerichter te vragen naar wetenschappelijke ondersteuning, zodat sporters en coaches optimaal en effectief ondersteund worden bij de realisatie van hun topsportprogramma’s. Wat gaan we doen? • Verder uitbouwen van het wetenschappelijk informatiecentrum Topsport Topics. Dit informatiecentrum fungeert enerzijds als helpdesk waar coaches terechtkunnen met hun wetenschappelijk getinte vragen, anderzijds als expertisecentrum dat proactief coaches van belangrijke informatie voorziet in begrijpelijke taal; • aanstellen van embedded scientists in alle topsportprogramma’s die van belang zijn voor de Top 10-ambitie. Deze experts vormen een geaccepteerd onderdeel van de staf rondom de coach; • verdere integratie en bemensing van InnoSportLabs binnen een select aantal topsportprogramma’s, evenals het oprichten van een sportlab op Papendal dat zich richt op sporttakoverstijgende thema’s; • onderzoek: meer dan ooit is de ambitie om op basis van wetenschappelijke inzichten topsportprogramma’s te onderbouwen, evenals topsporters te monitoren en te volgen. Binnen het Sectorplan Sportonderzoek en -onderwijs 2011-2016 heeft het thema Presteren/talentontwikkeling SPORTAGENDA 2016 | 69 Pagina 68
Pagina 70Heeft u een onderwijscatalogus, digitaal bladeren of digi-onderwijs catalogi? Gebruik Online Touch: artikel digitaal maken.
Sportagenda 2016 Lees publicatie 10Home