CENTRE COURT 39 voornamelijk om het vergaren en het toepassen van kennis, waarbij je de vertaalslag moet kunnen maken naar de baan. Een tennisleraar werkt tenslotte niet vanachter zijn bureau, maar op de tennisbaan. Daarom gaan we tijdens veel van deze bijscholingscursussen direct de baan op. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij de cursus Tenniskids, Voetenwerk en nog veel meer. Ook de cursus Mentale Vaardigheden heeft een baangedeelte. Daarnaast kan een leraar ook punten halen met bijscholingen die sportgeneriek zijn of liggen op het gebied van communicatie of management.” HET VOLGEN VAN DOOR DE KNLTB VOORAF GEACCREDITEERD AFSTANDSONDERWIJS “Het afstandsonderwijs is een tool waarmee een leraar zich online kan bijscholen. De cursus is zo opgezet dat een leraar tussendoor vragen beantwoordt voordat hij verder kan met het programma. Het is dus niet zo dat je het programma aan kunt zetten, vervolgens The Voice of Holland kunt gaan kijken, en je punten binnenhaalt. Zo werkt het niet. Het afstandsonderwijs is heel handig voor tennisleraren die beperkt zijn in hun eigen tijd. Een van de eerste online cursussen die we uitgeven gaat over mentaliteit. Deze is opgesteld door drie sportpsychologen.” DEELNAME AAN EEN DOOR DE KNLTB VOORAF GEACCREDITEERDE INTERVISIEBIJEENKOMST “Zo’n intervisiebijeenkomst is in feite een samenkomst van een groepje tennisleraren. Tijdens zo’n bijeenkomst wordt vooraf een agenda gemaakt waarin staat welke onderwerpen besproken zullen worden. Iedere leraar kan zelf een onderwerp inbrengen waar tijdens de bijeenkomst over gediscussieerd wordt. Het is de bedoeling dat leraren op deze manier met elkaar zichzelf doorontwikkelen. De KNLTB keurt van te voren de intervisiebijeenkomst goed en bepaalt hoeveel punten worden toegekend aan een intervisiebijeenkomst. Een bijeenkomst moet altijd worden geleid door een voorzitter. Deze voorzitter is in vele gevallen in het bezit van een B- of C-licentie.” HET DOCEREN VAN EEN TENNISSPECIFIEKE- DOOR DE KNLTB VOORAF GEACCREDITEERDE - CURSUS “Wanneer je als cursusleider van een bijscholing jouw bijscholing geaccrediteerd ziet worden, kun je als docent of cursusleider hier ook POpunten mee verdienen. Uiteraard gaat het hier om leraren met grote ervaring in het gebied waar de cursus over gaat en is deze docent vaak in het bezit van een bijhorend diploma en een erkend expert.” CURSUSSEN Er zijn verschillende momenten en manieren om PO-activiteiten bij te wonen. Pavel: “Er worden cursussen gehouden door heel het land. De cursussen die aangeboden worden door de KNLTB hebben geen winstoogmerk en kosten gemiddeld tussen de 50 en 100 euro. Dit kan soms zelfs een tweedaagse cursus zijn. De Academie voor Sportkader (onderdeel van NOC*NSF) biedt ook geregeld workshops aan voor onder de 50 euro. Wanneer je zelf een intervisiebijeenkomst organiseert bij de vereniging – tevens een manier om PO-punten te behalen – is dit uiteraard gratis.” Er is verder ook een aantal commerciële partijen die duurdere cursussen aanbiedt. Aangezien deze cursussen behoorlijk prijzig kunnen zijn, is het voor een werknemer (de tennisleraar) raadzaam om aan de werkgever (tennisschool, detacheerder, vereniging e.d.) te vragen of deze bereid is een bijdrage te leveren voor de investering in zijn of haar ontwikkeling. Door het bijwonen van PO-cursussen zorg je ervoor dat je kennis en vaardigheden up-to-date blijven. LICENTIEREGISTER Wanneer een vereniging een nieuwe tennisleraar wil aannemen of wil kijken of de huidige leraar over de vereiste papieren beschikt, kan deze het licentieregister raadplegen. Deze is te vinden op MijnKNLTB. Wanneer je ingelogd bent, klik je op ‘zoeken’ (rechter tabblad bovenaan de pagina). Kies voor ‘tennisleraar zoeken’ en voer de achternaam in van de tennisleraar (let goed op de juiste spelling). Wanneer je dit hebt gedaan, geeft het systeem uitsluitend namen HONZIK PAVEL: “Door de verscherping van controle op licenties krijgen verenigingen en hun leden les van goed opgeleide tennisleraren en daarmee waar voor hun geld” weer van personen die een geldige licentie hebben. Wanneer jouw zoekterm geen resultaten oplevert, zijn er drie mogelijkheden: • De persoon heeft geen opleiding gevolgd, geen diploma en dus geen geldige licentie. • De persoon is nog in opleiding en heeft dus nog geen geldige licentie. • De persoon heeft wel een diploma, maar geen geldige licentie (meerdere redenen mogelijk: nog niet aangevraagd, vergeten te verlengen, licentie is ingetrokken). In alle gevallen geldt dat tennisleraren die niet in het register staan, niet bevoegd zijn om tennisles te geven. En ook tennisclubs zijn verplicht te werken met een tennisleraar die beschikt over een geldige licentie. “Het nieuwe licentieregister helpt clubbestuurders bij het vinden van informatie over tennisleraren. Daarnaast kunnen gelicenseerde trainers zien of collega’s over een licentie beschikken. Ook is in het register opgesomd welke opleidingen en welke bijscholingscursussen een leraar heeft gevolgd. Op deze manier krijgen verenigingen en hun leden les van goed opgeleide tennisleraren en daarmee waar voor hun geld. Ook de tennisleraar die zijn zaken goed op orde heeft, wordt beschermd tegen broodroof door een leraar, die dat niet heeft.” t Meer informatie over Permanente Ontwikkeling is te vinden op de website www.centrecourt.nl. Pagina 38

Pagina 40

Voor nieuwsbrieven, online brochures en reisgidsen zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw PDF-en.

CENTER COURT | nummer 3 2015 Lees publicatie 51Home


You need flash player to view this online publication