INTERVIEW // INTERVIEW NICOLETTE SCHIPPER-VAN VELDHOVEN 13 “Het werkelijke effect van sportdeelname en van sport op school hangt af van de manier waarop sport wordt aangeboden.” De afgelopen 20 jaar werkte ze als pedagoge en onderzoeker aan tal van onderzoeken mee waarin dieper werd ingegaan op dat onderwerp. Toch is ze geen wetenschapper die de kennis alleen uit boeken haalt. Haar ervaring op het gebied van sport en pedagogiek begon toen ze als twintigjarige net klaar was met de Sportacademie en als docent Lichamelijke Opvoeding aan het LHNO in Zeist voor een groep pubermeiden werd gezet. “De eerste vraag die ze stelden was: ‘Juf, slaat u?’ Gelijk was ik zo assertief om te zeggen: ‘Nee, maar ik sla wel terug.’ Bij navraag bleek dat mijn voorganger een van die meiden de klas uit had gemept. Binnen drie maanden was die docent weggepest. Ik studeerde in die tijd ook pedagogiek. Elke keer als zo’n situatie zich voordeed, dacht ik: dit is het praktijkvoorbeeld uit de theorie die ik net aan het bestuderen ben. Dat was een mooie combinatie.” Als docente, als volleybaltrainster en eerder ook als fanatieke sporter maakte Schippervan Veldhoven zowel de positieve als de schaduwkant van sport mee. “Als volleybalster had ik het ene jaar een trainer die het helemaal in me zag zitten wat mijn zelfvertrouwen een enorme boost gaf. Het seizoen erop kwam er een trainer die me zonder reden vaak op bank zette wat me weer onderuit haalde. Terwijl ik precies dezelfde speelster was.” “ Ik heb wel eens een collega aangesproken of hij nou echt een kind zo moest afkraken. De beste man had geen idee Veel coaches, trainers en LO-docenten zijn zich niet of onvoldoende bewust van de invloed die ze hebben op een sportend kind. “Ik heb wel eens een collega aangesproken of hij nou echt een kind zo moest afkraken. De beste man had geen idee.” ” Nu werken er op scholen professionals die zich bewust zouden moeten zijn van hun opvoedkundige rol, in de sport staan er vrijwilligers voor de groep. “Na de ouders en school is sport de derde pijler als het om opvoeden gaat, maar sport heeft niet de handvatten die bijvoorbeeld scholen hebben. De Wet veiligheid op school die pesten moet tegengaan heeft bijvoorbeeld geen betrekking op sportverenigingen.” “Als je zegt dat sport een maatschappelijke rol heeft, bijvoorbeeld om de maatschappelijke verharding en verruwing tegen te gaan, dan moet je ook erkennen dat de sport niet met lege handen kan staan.” Pagina 12
Pagina 14Interactieve web folder, deze vakblad of editie is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar op uw website plaatsen van digi onderzoeksrapporten.
Naar een veiliger sportklimaat // E-zine 10 Lees publicatie 54Home