hoofdinterview Al vanaf het eerste seizoen van de Champions League, 1994-1995, is Heineken erbij als sponsor. In dat seizoen werd het bedrijf ook sponsor van de KNVB. In eerste instantie om het merk Amstel in de etalage te zetten, sinds 2005 onder de naam Heineken. Tuijt (50): “In de beginperiode was de Champions League uitsluitend op Europa gericht en was het logisch onze kaarten op Amstel te zetten. Dat was als merk al sterk in Nederland, Griekenland en Spanje en deed het ook redelijk in Frankrijk en Zwitserland. Mettertijd is de Champions League een competitie geworden die de hele wereld aanspreekt, met Azië als grootste afnemer. Maar ook in ZuidAmerika wordt de Champions League intensief bekeken. In Mexico namen we in 2010 de Femsa-brouwerij over, onze grootste acquisitie ooit. Uit onderzoek bleek dat tien procent van de Mexicanen de naam Heineken al kende, puur vanwege de Champions League, want we hadden daar nog nooit geadverteerd! Hetzelfde zien we in landen als Peru, India, Dubai. Ook daar zijn we nog nooit met een spotje op de buis geweest, en hebben we toch al een aanzienlijke naamsbekendheid. Dus was het logisch om van Amstel over te stappen naar Heineken, want Champions League duurste sponsorschap Hoeveel Heineken jaarlijks aan sportsponsoring besteedt, wil Tuijt niet zeggen, laat staan dat hij bereid is dit bedrag uit te splitsen naar de verschillende sporten. Hij wil slechts kwijt dat Heineken voor al zijn merken jaarlijks 500 miljoen kwijt is aan “commerciële kosten” – een term die zowel de kosten van sponsoring als van activatie, hospitality en merchandise omvat. 100 van die 500 miljoen wordt in het merk Heineken gestoken. “Het feit dat NOC*NSF ons niet ziet als een van de Partners in Sport, en we ons dus ook niet als zodanig kunnen profileren, is punt van discussie” HANS ERIK TUIJT Over de hoogte van het Champions League-contract mogen van de UEFA geen mededelingen worden gedaan. Wel overtreffen de kosten van dit sponsorschap (marktanalisten houden het op 40 miljoen euro per jaar, inclusief activatie) “by far” de sponsorbestedingen in het rugby en tennis. Ook over de kosten van het Holland Heineken House bewaart Tuijt het stilzwijgen. “Neem van mij aan dat we er echt veel geld en energie in steken. We hebben met NOC*NSF een geweldig partnership, maar het feit dat NOC*NSF ons niet ziet als een van de PinS [Partners in Sport, red.], en we ons dus ook niet als zodanig kunnen profileren, is wel een punt van discussie.” 11 Pagina 10

Pagina 12

Voor vakbladen, online handleidingen en uitgaves zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw brochures.

Sportnext editie 1 | winter 2012 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication