Mooi beeld toch altijd, en om heel blij van te worden: mensen in oranje shirts die onze nationale sportploeg of -held aanmoedigen. Of het nu om die meer dan 100.000 supporters gaat die straks op een plein in Polen of Oekraïne naar een voetbalwedstrijd van het Nederlands Elftal kijken, of om die paar fanatiekelingen die in een ver buitenland, zoals in Santiago de Guayaquil, bij een Challenger hun tennisheld aanmoedigen. Geen natie ter wereld heeft zo’n herkenbare supporterstraditie. In welk land trekken bovendien de kroonprins, zijn gade en hun prinsesjes, samen met al die andere sportliefhebbers, hetzelfde oranje shirt aan om hun ‘onderdanen’ bij Olympische Spelen aan te moedigen? Daar mogen we trots op zijn. Sport heeft een enorme waarde voor elke samenleving. In Nederland, maar ook in alle andere landen. Dat komt door het universele karakter van sport, de wereldwijde deelname en de letterlijk grenzeloze passie die sport oproept. Als je alles overziet, moet je concluderen dat er maar één ding is dat Nederlanders echt bindt. En dat is sport. Met sport kun je daarom de samenleving een beetje beter maken. Dat is waar ik voor sta. Iedereen wil zich met sport identificeren. En met sport hebben we dus goud in handen, om die metafoor maar eens te gebruiken. Ik kan mij nog goed herinneren dat ik ruim een jaar geleden op het kantoor van Marco Derksen en Gijsbregt Brouwer in Arnhem zat te brainstormen over een nieuw sportmarketingplatform. We waren het al snel met elkaar eens dat we in Nederland geen plek hadden om alle kennis op het gebied van sportmarketing te bundelen en te ontsluiten. Niet lang na dat mooie gesprek namen Gijsbregt en Marco het initiatief tot Sport28.nl. 1 van de voorzitter SPORT INSPIREERT: SPORTNEXT Prachtig dat dit initiatief nu onder de naam SPORTNEXT, de sportmarketing community, een stevige stap verder is gebracht. Want kennis delen is kennis vermenigvuldigen. In SPORTNEXT bundelen Arko Sports Media, Fontys Hogeschool, ATP en NOC*NSF hun krachten. In samenwerking met Brightguys en Upstream wordt dit multimediale concept verder ingevuld. De combinatie van het laatste nieuws, prikkelende blogs, interessante artikelen, interactieve sessies en inspirerende congressen, brengt ons bij de sportmarketing van de toekomst. De Advisory Board, waar ik voorzitter van mag zijn, heeft inmiddels een aantal klinkende namen ‘aan boord’. Het is veelzeggend dat mensen als Hans Erik Tuijt (Global Manager Activation Heineken International), Jan de Jong (algemeen directeur NOS), Clémence Ross (directeur NISB), Peter Kentie (directeur Eindhoven Marketing), Erben Wennemars (verbonden aan Randstad, FC Zwolle en Topsportteam 2028) en Maarten van Bottenburg (hoogleraar sportontwikkeling) zijn toegetreden. Wat mij betreft wordt SPORTNEXT het platform waar alle informatie over sportmarketing wordt uitgewisseld. Fysiek, virtueel en in een combinatie daarvan. Ik ga ervan uit dat de SPORTNEXT-community snel zal groeien en op een geheel eigen en eigentijdse manier een bijdrage gaat leveren aan de ontwikkeling van de sport in Nederland. SPORTNEXT kan op mijn support en inzet rekenen. Gerard Dielessen Algemeen directeur NOC*NSF en voorzitter Advisory Board SPORTNEXT Colofon SPORTNEXT magazine is een uitgave van Arko Sports Media en verschijnt twee keer per jaar. Hoofdredactie Frans Oosterwijk E-mail: f.oosterwijk@chello.nl Eindredactie Janeke de Zeeuw E-mail: janeke.de.zeeuw@sportsmedia.nl Met redactionele bijdragen van Jeroen Boesmans, Gijsbregt Brouwer, Bastiaan Bunnik, Gerard Dielessen, Nico Dijkshoorn, Paul Hover, Marcia de Jong, Coen Kaaij, Esther Roelofs, Jaap Rozema, Friso Schotanus, Peter Sprenger, Roelof Jan Vochteloo en Wijnand van der Waal Uitgever Michel van Troost E-mail: michel.van.troost@sportsmedia.nl Redactie-adres/Lezersservice Arko Sports Media Postbus 393 3430 AJ Nieuwegein Tel. 030 707 30 00 Fax. 030 605 26 18 E-mail: info@sportsmedia.nl Advertentie-exploitatie Voor meer informatie over partnerships en/ of adverteren kunt u contact opnemen met Marleen Kessel. Advertorials vallen buiten de verantwoordelijkheid van redactie en uitgever. E-mail: marleen.kessel@sportsmedia.nl Fotografie en illustraties adidas, AkzoNobel, ANP Photo, Chantal van den Berg, Kornelis Dijkman, Dreams time.com, Heineken, Ton Kastermans Fotografie, Mulier Instituut, Nike, Olympisch Vuur 2028, PRO SHOTS, Shutterstock, Stichting WK Wielrennen 2012, Triple Double en TW Steel Ontwerp Studiorvg, Rotterdam Druk PreVision, Eindhoven Lidmaatschap SPORTNEXT SPORTNEXT magazine is een onderdeel van het SPORTNEXT Platform. Bezoek voor meer informatie en aanmelden www.sportnext.nl. De prijs van een los exemplaar is € 9,95 excl. btw en verzend- en administratiekosten. © 2012 Arko Sports Media Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, in fotokopie of anderszins gereproduceerd door middel van boekdruk, foto-offset, fotokopie, microfilm of welke andere methode dan ook, zonder schriftelijke toestemming van de uitgever. Lid van het Nederlands Uitgeversverbond, groep uitgevers 3 ISSN 2212-8549 Pagina 2

Pagina 4

Voor nieuwsbrieven, online archief en edities zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw sportbladen.

Sportnext editie 1 | winter 2012 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication