V echtsporten in Nederland kennen een zonzijde en een schaduwkant. Het mooie is dat de vechtsport zeer populair is onder een groot deel van de scholieren, keerzijde is het negatieve imago dat aan de sport kleeft, waardoor niet elke school zomaar aan de slag wil met een vechtsportvereniging. Om die reden heeft de Koninklijke Nederlandse Krachtsport- en Fitnessfederatie (KNKF) het onderwijsprogramma Respons ingezet om vechtsport laagdrempelig in te kunnen zetten. Respons is in opdracht van de KNKF ontwikkeld door het Nederlands Instituut voor Vechtsport en Maatschappij (NIVM). Jurgen Huizenga van het NIVM licht de uitgangspunten van Respons toe en vertelt hoe de koudwatervrees binnen het onderwijs wordt weggenomen: “Wij zijn aan de slag gegaan met het ontwikkelen van een laagdrempelig maar tegelijkertijd kwalitatief sterk opleidingsproduct, dat heel makkelijk kan worden ingezet in het onderwijs. Met Respons laten we zien dat vechtsport een heel goede bijdrage kan leveren aan diverse maatschappelijke problemen die op scholen aan de orde zijn, waarbij jongeren tegelijkertijd aan het sporten zijn. En dat is een invalshoek die heel veel scholen aanspreekt, zo is in de praktijk gebleken.” Zoals het onderwijs soms terughoudend is, zo vinden sommige vechtsportverenigingen het op hun beurt soms moeilijk om de stap naar het onderwijs te zetten, legt Huizenga uit. “We willen de verenigingen dan ook niet in het diepe gooien, reden waarom Respons bestaat uit een gestandaardiseerde lessenreeks. Hierbij gaat het dus niet zozeer om het aanbieden van vechtsportlessen maar, als gezegd, om het aanpakken van bepaalde problemen binnen het onderwijs via de vechtsport. Er zijn drie verschillende modules ontwikkeld voor drie verschillende onderwijstypes: Omgaan met pesten en groepsdruk voor het primair onderwijs, Omgaan met agressie en geweld voor het voortgezet onderwijs en Omgaan met onveiligheid voor het middelbaar beroepsonderwijs.” De gestandaardiseerde lessenreeksen bestaan elk uit acht lessen. Iedere trainer die de lessen op school aanbiedt, volgt ter voorbereiding een tweedaagse cursus, waarin deze acht lessen uitgebreid worden besproken en voorgedaan. “De trainers moeten natuurlijk zelf ook aan de slag, maar ze worden echt aan de hand meegenomen door het programma, het wordt goed voorgekauwd. In een handboek komt de theorie aan bod en in de praktijk wordt er op een geSPORT & ONDERWIJS | 115 Pagina 114

Pagina 116

Heeft u een brochure, issuu of digi onderwijscatalogussen? Gebruik Online Touch: archief bladerbaar maken.

E-zine Sport & Onderwijs NOC*NSF Lees publicatie 13Home


You need flash player to view this online publication