“ Het gaat om het aanpakken van bepaalde problemen binnen het onderwijs via de vechtsport” JURGEN HUIZENGA standaardiseerde manier de koppeling gemaakt naar de lessenreeks waarmee de trainers aan de slag kunnen. Dat is ook nodig, je kunt niet te veel vragen van de verenigingen.” Doorzettingsvermogen De maatschappelijke problemen worden aangepakt aan de hand van thema’s, waarbij het bijvoorbeeld draait om grenzen stellen, reflectie en assertiviteit. “In de vechtsport zitten veel van dit soort waarden – respect, doorzettingsvermogen, incasseringsvermogen. Als je daar op een goede manier mee aan de slag gaat, waarbij een veilig pedagogisch klimaat is gewaarborgd, kan je via gedragsondersteuning en gedragsverandering erg veel bereiken.” De KNKF heeft als doel 150 vechtsportverenigingen schoolactief te maken. Dat is een flink aantal, maar Huizenga wijst op de populariteit onder jongeren. “Vechtsporten heeft niet alleen op allochtone, maar ook op autochtone jeugd een heel grote aantrekkingskracht. Probleem is dat niet elke vechtsportvereniging het juiste veilige pedagogisch klimaat kan waarborgen. Terwijl die kwaliteit juist heel belangrijk is. Vechtsport kan dus een heel belangrijke maatschappelijke en sportieve bijdrage leveren, mits je de kwaliteit ook borgt. Daarom proberen we op de juiste manier gebruik te maken van de aantrekkingskracht en de kwaliteit van vechtsport. Wij kunnen nu in elk geval het onderwijs helpen aan een vechtsportvereniging die op een pedagogisch verantwoorde wijze vechtsportonderwijs kan verzorgen en werken tegelijk aan het vergroten van deze kennis onder nog meer vechtsportverenigingen.” Lees op www.nocnsf.nl/sportenonderwijs alles over het Sportaanbod voor het Onderwijs van de KNKF en het NIVM. 116 | HOOFDSTUK 2 . SPORTAANBOD VOOR HET ONDERWIJS IN DE PRAKTIJK Pagina 115
Pagina 117Heeft u een drukwerk, paperator of e-reisgidsen? Gebruik Online Touch: club blad naar een online publicatie omzetten.
E-zine Sport & Onderwijs NOC*NSF Lees publicatie 13Home