3.3 Sport en Onderwijs verbonden Kwalitatief verdiepend onderzoek naar succesfactoren Wat zijn de succesfactoren in de samenwerking tussen sportverenigingen en scholen in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs? Dit is de centrale vraag van het kwalitatieve onderzoek dat het Mulier Instituut in opdracht van NOC*NSF heeft uitgevoerd. In zes verschillende gemeenten zijn hiervoor interviews afgenomen met betrokkenen van 25 sportverenigingen en 21 scholen en zijn groepsgesprekken gevoerd met in totaal 73 leerlingen. Met Sportaanbod voor het Onderwijs is gewerkt aan de structurele samenwerking tussen sportverenigingen en scholen om zo een frequent en gevarieerd sportaanbod voor leerlingen te realiseren. Uit het onderzoek komt naar voren dat leerlingen hier erg tevreden over zijn. Duidelijke pluspunten vinden ze de diversiteit en de authenticiteit van de sportbeleving. Denk bij dat laatste aan les krijgen van ‘echte’ trainers in een speciale sportaccommodatie met materiaal dat bij die sport hoort. Ook kennismaking met onbekende sporten die tijdens de gymles op school niet vaak worden beoefend, vinden ze leuk. De deelnemende scholen zijn doorgaans tevreden met de aanvulling op de reguliere lessen lichamelijke opvoeding. Sportverenigingen zien het aanbod vooral als een geschikte manier om hun sport en de vereniging bekend te maken bij de jeugd, zodat de drempel om lid te worden van de vereniging lager wordt. Succesfactoren Een veel toegepaste vorm van sportaanbod in het onderwijs is het geven van een korte serie kenSPORT & ONDERWIJS | 137 Pagina 136
Pagina 138Heeft u een brochure, blueberry of online artikelen? Gebruik Online Touch: verenigingsblad digitaal uitgeven.
E-zine Sport & Onderwijs NOC*NSF Lees publicatie 13Home